Wjeżdżające systematycznie na mazowieckie tory nowe zespoły trakcyjne Flirt trzeciej generacji każą zadawać pytanie, kiedy po raz ostatni przejedziemy się po regionie „klasycznym” EN57.
Ramowy kontrakt na zakup 61 zespołów trakcyjnych Flirt III ze Stadlera
doczekał się właśnie podpisania kolejnej umowy ramowej. Obecnie Koleje Mazowieckie mają już umowy wykonawcze na 30 ezt. 12 pojazdów obsługuje już w ruchu planowanym, głównie na trasie z Warszawy do Działdowa oraz z Celestynowa do Łowicza przez Warszawę. Najstarsze EN57 pojawiają się jednak wciąż na mazowieckich torach.
– W obecnej chwili Koleje Mazowieckie posiadają 47 sztuk niezmodernizowanych ezt EN57, z czego 18 jest trwale wyłączonych z eksploatacji. W kolejnych miesiącach będą wyłączane z ruchu kolejne pojazdy tej serii – dowiedzieliśmy się w biurze prasowym Kolei Mazowieckich.
Jak się okazuje, niektórym z EN57 pozostało jeszcze kilka lat eksploatacji. Przewoźnik nie chce ich wycofywać aż do momentu, w którym wypadnie im naprawa na poziomie utrzymania P5, czyli tak zwana naprawa główna. Te naprawy nie będą już przeprowadzane. Pojazdy tej serii, które nie przeszły modernizacji, będą zezłomowane.