Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Malepszak: Ponad 200 km/h na CMK najwcześniej w 2027 r.

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
15-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
15-07-2024
Źródło:
Rynek Kolejowy/Dziennik Gazeta Prawna

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Malepszak: Ponad 200 km/h na CMK najwcześniej w 2027 r.
fot. PKP PLK
Wiemy już, że osiągnięcie prędkości 250 km/h na Centralnej Magistrali Kolejowej w przyszłym roku jest niemożliwe. Zdaniem Piotra Malepszaka, odpowiadającego w resorcie infrastruktury za transport kolejowy, na CMK z prędkością powyżej 200 km/h pojedziemy najwcześniej w 2027 r.

– Przejęliśmy po poprzednikach bardzo opóźnione przedsięwzięcie i ten problem na CMK dotyczy zadania powiązanego czyli systemu cyfrowej łączności GSM-R. Realnie oceniam, że jazda z prędkością powyżej 200 km/h będzie możliwa po linii CMK w 2027 roku – mówił w rozmowie z Dziennikiem Gazetą Prawną wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Przypomnijmy. Po uzyskaniu wszelkich dokumentów pociągi pasażerskie pojechałyby z prędkością do 250 km/h w przyszłym roku. Miałoby to nastąpić od wejścia w życie rozkładu jazdy 2025/2026. To oczywiście nie był pierwotny termin zakończenia prac – we wcześniejszych latach również je przekładano. O tym, że rok 2025 dla podniesienia prędkości jest nierealny, dowiedzieliśmy się z innej wypowiedzi wiceministra infrastruktury. – Najpierw PKP PLK podawała, że od 2023 roku, potem, że od 2025 roku. O tym jeszcze nie mówiłem: osiągnięcie tego celu w przyszłym roku jest, niestety, nierealne, bo nowy zarząd spółki przejął od poprzedników bardzo opóźniony projekt – wyjaśnił w rozmowie ze “Stołeczną” Piotr Malepszak.

Niemal dokładnie dwa lata temu Malepszak, który pełnił wówczas funkcję pełnomocnik ds. kolejowych miasta Gdańska, mówił w rozmowie z Rynkiem Kolejowym, że terminy modernizacji tej linii na pewno się wydłużą. – Realnie patrząc, to te rozpoczęte kilka tygodni temu prace skończą się w 2024 roku, a przecież jeszcze jest sprawa nowej blokady liniowej i ETCS poziomu 2 i jego przetestowania oraz certyfikacji linii na nową prędkość. Obecnie na gruncie nic się jeszcze nie dzieje w sprawie sygnalizacji i ETCS2, a we wrześniu miną 3 lata od podpisania umowy i w przyszłym roku ta umowa miała się zakończyć. Dodatkowa sprawa to, żeby te prace z nową blokadą i okablowaniem nie wchodziły z głębokimi wykopkami na świeżo poprawioną ławę torowiska. Reasumując, scenariusz bardzo, bardzo optymistyczny to koniec 2025 roku z wyższymi prędkościami – mówił wówczas o pracach na CMK Malepszak.

Pod koniec listopada zeszłego roku minęło równo 10 lat od dnia, w którym Pendolino pobiło rekord prędkości na polskich torach. 18 listopada testowy skład udało się rozpędzić do prędkości 270 km/h, 23 listopada – 291 km/h, a kolejnego dnia – 293 km/h. Dekadę później możliwości najszybszych składów jakimi dysponuj PKP Intercity ciągle nie są w pełni wykorzystywane, a w codziennej eksploatacji Pendolino rozpędza się jedynie do 200 km/h. 

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Malepszak o CMK. Nie będzie 250 km/h w 2025 r.

Infrastruktura

Malepszak o CMK. Nie będzie 250 km/h w 2025 r.

Daniel Siwak 12 lipca 2024

Na CMK trwają prace za 1,8 mld zł. Kiedy koniec modernizacji?

Infrastruktura

CMK: ERTMS w grudniu 2025 r. Inne przygotowania trwają

Infrastruktura

PPM-T przygotuje część CMK do prędkości powyżej 200 km/h

Infrastruktura

Electren z najtańszą ofertą na przebudowę sieci trakcyjnej na CMK

Infrastruktura

Przetarg na nadzór nad modernizacją posterunku na CMK

Infrastruktura

Zobacz również:

Malepszak o CMK. Nie będzie 250 km/h w 2025 r.

Infrastruktura

Malepszak o CMK. Nie będzie 250 km/h w 2025 r.

Daniel Siwak 12 lipca 2024

Na CMK trwają prace za 1,8 mld zł. Kiedy koniec modernizacji?

Infrastruktura

CMK: ERTMS w grudniu 2025 r. Inne przygotowania trwają

Infrastruktura

PPM-T przygotuje część CMK do prędkości powyżej 200 km/h

Infrastruktura

Electren z najtańszą ofertą na przebudowę sieci trakcyjnej na CMK

Infrastruktura

Przetarg na nadzór nad modernizacją posterunku na CMK

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5