PKP PLK analizuje możliwość przywrócenia ruchu pociągów na fragmencie linii nr 181 pomiędzy Kępnem i Oleśnicą. Wznowienie ruchu na tej trasie w istotny sposób usprawniłoby m.in. ruch pociągów towarowych do i z Dolnego Śląska.
Obecnie linia ta jest formalnie wyłączona z ruchu przez PLK, a na niektórych odcinkach jest już też nieprzejezdna (ruch pasażerski zawieszono na niej w 2002 r.). PLK zastanawia się jednak nad przeprowadzeniem prac rewitalizacyjnych i ponownym włączeniem jej do ruchu. Należy jednak zauważyć, że jeszcze niedawno linia znajdowała się w dobrym stanie technicznym. 3 lata temu na prawie całym 45-kilometrowym odcinku Kępno-Oleśnica prędkość wynosiła 80 km/godz., zatem skala prac remontowych nie byłaby prawdopodobnie zbyt duża.
– Analizujemy możliwość przywrócenia ruchu pociągów na linii 181, na odcinku Kępno-Oleśnica, m.in. w kontekście niezbędnych na ten cel środków. Przywrócenie ruchu pociągów na tym odcinku uwzględnia sytuację na sieci kolejowej w zakresie prowadzonych prac oraz planowanego ruchu pociągów pasażerskich i towarowych. Udrożnienie odcinka Kępno-Oleśnica zwiększyłoby możliwości prowadzenia ruchu pociągów m.in. w czasie przebudowy sąsiednich linii oraz w sytuacjach, gdy obecne linie byłyby np. z przyczyn zewnętrznych, czasowo zamknięte – mówi „RK” Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.
Uruchomienie przewozów po tej linii byłoby o tyle zasadne, że stanowiłaby ona atrakcyjną alternatywę dla istniejących tras, przede wszystkim jeśli chodzi o ruch towarowy do i z Dolnego Śląska. Trasa przez Opole/Fosowskie będzie już niedługo bardzo mocno obciążona przez Pendolino, a jednotorowe trasy Oleśnica – Grabowno – Ostrów Wlkp. i Grabowno – Milicz – Krotoszyn (będąca w bardzo złym stanie technicznym) cechują się niedostateczną przepustowością.
Niezależnie od zaadaptowania tej linii dla ruchu towarowego, od wielu lat samorządowcy z powiatów kępińskiego i oleśnickiego walczą – na razie bezskutecznie – o przywrócenie ruchu pasażerskiego na tej trasie.