Komisja Europejska wszczęła szczegółowe dochodzenie, aby ocenić, czy niemieckie środki wsparcia na rzecz DB Cargo są zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa.
DB Cargo jest w całości spółką zależną należącej do państwa. Wchodzi w skład grupy kolejowej Deutsche Bahn AG. Jak wyjaśnia Komisja Europejska, towarowy przewoźnik systematycznie notuje straty, które w całości są porywane przez DB AG na podstawie otwartej umowy transferu zysku i strat pomiędzy tymi dwoma podmiotami.
Niedozwolona pomoc publiczna dla DB Cargo?
Komisja Europejska otrzymała skargę, w której zarzuca się, że umowa o przeniesieniu zysków i strat oraz niektóre inne środki na rzecz DB Cargo stanowią niezgodną pomoc państwa na rzecz przedsiębiorstwa. W tym względzie, zdaniem skarżącego, takie środki dają DB Cargo nieuzasadnioną przewagę nad konkurentami. Dodatkowo umożliwia to spółce inwestowanie w rozwój, modernizację floty i ekspansję swojej działalności, pomimo notowanych strat, gdyż nie musi brać pod uwagę rentowności i płynności finansowej.
Na tym etapie, w oparciu o wstępną ocenę, Komisja Europejska zaznaczyła, że ma obawy, że niektóre środki na rzecz DB Cargo mogą nie być zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa i postanowiła wszcząć szczegółowe dochodzenie w tej sprawie.
Dokładnie sprawdzona ma zostać umowa zawarta na czas nieokreślony pomiędzy DB AG a DB Cargo, która dotyczy transferu zysków i strat. Jak wyjaśnia komisja, na mocy tego dokumentu DB AG pokrywa straty towarowej spółki już od 2012 roku. Pod lupę wzięte zostaną także warunki cenowe usług wewnątrzgrupowych na rzecz DB Cargo oraz warunki grupowego finansowania kredytów.
Ponad pół mld euro pomocy zatwierdzoneOstatnią badaną rzeczą ma być częściowe pokrycie przez Niemiecki Federalny Fundusz Kolei wynagrodzeń urzędników państwowych zatrudnionych wcześniej przez byłe państwowe przedsiębiorstwo kolejowe Deutsche Bundesbahn, a obecnie przydzielonych DB Cargo.
– Komisja przeprowadzi teraz dalsze dochodzenie w celu ustalenia, czy jej początkowe obawy zostały potwierdzone. Wszczęcie szczegółowego dochodzenia daje Niemcom, skarżącemu i innym zainteresowanym stronom trzecim możliwość przedstawienia uwag – czytamy w komunikacie KE.
Zgodnie z unijnymi zasadami pomocy państwa interwencje publiczne na rzecz przedsiębiorstw można uznać za wolne od pomocy państwa, jeżeli są dokonywane na warunkach, które prywatny operator zaakceptowałby na warunkach rynkowych. W przypadku nieprzestrzegania tej zasady interwencje publiczne stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 107 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, ponieważ przynoszą beneficjentowi korzyść gospodarczą, której nie mają jego konkurenci.
Przypomnijmy, że we wrześniu 2021 roku Komisja Europejska
zaakceptowała 550 mln euro wsparcia niemieckiego rządu na rzecz Deutsche Bahn AG. Uznano, że jest to zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa. Kapitałowy zastrzyk miał na celu zrekompensowanie szkód Deutsche Bahn poniesionych w związku z ograniczeniami w czasie pandemii między 16 marca a 7 czerwca 2020 r. Ucierpiały na tym połączenia dalekobieżne, a do 30 czerwca także połączenia międzynarodowe. W tym czasie, mimo obostrzeń, pociągi kursowały według standardowego rozkładu jazdy.