NUMER 06/2020
NUMER 06/2020
Temat numeru:
Zmiany na rynku taborowym
szukaj
Śledź nas:

Komisja Europejska: Trzeba obniżyć stawki dostępu do infrastruktury kolejowej

| Roman Czubiński 25.06.2020 94

Komisja Europejska: Trzeba obniżyć stawki dostępu do infrastruktury kolejowej
fot. RK
W Komisji Europejskiej trwają prace nad nowym rozporządzeniem, pozwalającym na częściowe lub całkowite zwolnienie przewoźników kolejowych z opłat za dostęp do infrastruktury. W zamian zarządcy infrastruktury mieliby otrzymać rekompensaty z budżetu państwa – informuje „Puls Biznesu”.
Wprowadzenie w połowie marca związanych z pandemią ograniczeń w poruszaniu się i działalności gospodarczej odbiło się negatywnie na przychodach PKP PLK. Z powodu zmniejszonego (czasami, jak w przypadku PKP IC, nawet o ponad 90%) popytu na przejazdy przewoźnicy pasażerscy zawieszali połączenia, przestając płacić za dostęp do infrastruktury. Zmniejszył się również, choć nie tak mocno, ruch pociągów towarowych. Z drugiej strony wciąż niższa (mimo zniesienia części restrykcji) frekwencja przy wysokich kosztach stałych nie pozwala przewoźnikom na powrót do dobrej kondycji ekonomicznej.

Problem ma charakter ogólnoeuropejski. Dostrzegła to Komisja Europejska, podejmując prace nad nowym rozporządzeniem mającym pogodzić najważniejsze interesy zarządców infrastruktury oraz przewoźników. Projekt dokumentu zakłada nadanie zarządcom uprawnień do obniżania, odraczania, a nawet całkowitego znoszenia opłat za dostęp do torów i infrastruktury usługowej. Utracone w ten sposób przychody będą z kolei mogły zostać zrekompensowane przez budżet państwa.

Uzupełnieniem takiego rozwiązania ma być otwarcie drogi do obniżki opłat za minimalny pakiet dostępu. Pierwszym krokiem do tego celu ma być ponowna ocena zdolności poszczególnych segmentów rynku przewozów do płacenia wcześniej wprowadzonych podwyżek. Na razie zakończyły się konsultacje społeczne dokumentu. Cytowany przez „Puls Biznesu” rzecznik prasowy PKP PLK Mirosław Siemieniec pozytywnie ocenia ideę odciążenia w taki sposób przewoźników. Nie wiadomo jednak, czy z nowej możliwości będzie chciał skorzystać rząd.

Proponowane przez KE rozwiązanie wychodzi naprzeciw postulatom, które od początku pandemii wysuwali – między innymi – niezależni przewoźnicy kolejowi skupieni w stowarzyszeniu AllRail.EU. – Aby zapobiec [masowym bankructwom operatorów], potrzeba pilnych działań – wzywał w kwietniu bieżącego roku sekretarz generalny organizacji Nick Brooks. Ograniczenie ponoszonych przez przewoźników kosztów stałych, których znaczną część stanowią opłaty za dostęp do państwowej infrastruktury, opłaty dworcowe i postojowe, powinno być – w jego ocenie – jednym z głównych elementów pomocy dla branży kolejowych przewozów pasażerskich jako całości. Według AllRail jest to konieczne dla zachowania płynności finansowej i utrzymania zdolności przewozowych. Środki te powinny – w ocenie stowarzyszenia – być utrzymane co najmniej do końca przyszłego roku.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2020
NUMER 06/2020
W najnowszym raporcie poruszamy kwestię zmian na rynku taborowym, zastanawiamy się, czy standaryzowanie taboru ma sens, czym pojedziemy do CPK. Poruszamy również temat tramwajów, jakie będą zamawiane w przyszłości, prezentujemy polski tramwaj autonomiczny, który pierwsze testy ma już za sobą.

Nie zapominamy również o bogatych w aktualne kwestie rozmowach. W tym wydaniu prezentujemy wywiady z prezesem PKP Energetyka – Wojciechem Orzechem oraz Christianem Schlegelem, dyrektorem sprzedaży lokomotyw w Siemens Mobility. Pamiętamy również o kolejarzach na służbie, którzy w tym trudnym czasie pandemii są bez przerwy na posterunku – o pracy w niecodziennych warunkach związanych z COVID-19 opowiada Jan Marcinek, kierownik Centralnej Dyspozytury PKP Energetyka. Publikujemy również wspomnienie o pasjonacie kolei, pracowniku PKP Intercity – Krzysztofie Barańskim.

W dziale Zintegrowany transport znajdziecie galerię zdjęć nowo otwartych stacji metra na Wolę, które, jak zaznacza sam autor: „są ucztą dla oczu w trudnych czasach”.

W dziale historia przeczytacie niezwykle ciekawe zakończenie historii polskiego XIX-wiecznego wizjonera mobilności transportu intermodalnego – Piotra Steinkellera.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5