Na obszarze, na którym powstanie linia Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź, trwają przygotowania do zakupu nieruchomości w ramach Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć (KPDN). Ruszyły rozmowy z mieszkańcami, a zawieranie aktów notarialnych rozpocznie się jeszcze w tym roku.
Warunki przedstawiane właścicielom - jak zaznacza spółka Centralny Port Komunikacyjny - są równie korzystne, jak te oferowane dotychczas w ramach PDN na obszarze przyszłego lotniska.
Linia kolejowa nr 85 na odcinku Warszawa – Łódź to jeden z priorytetów inwestycyjnych spółki CPK.
Zostanie oddana do użytku pasażerów w 2032 roku, co zbiegnie się w czasie z przeniesieniem ruchu lotniczego na lotnisko w Baranowie. Odcinek ten będzie stanowił trzon „Y”, czyli trasy prowadzącej ze stolicy Polski przez Łódź do Wrocławia i Poznania. Cały 480-kilometrowy projekt będzie budowany etapami i ma być gotowy w 2035 roku.
Zarówno odcinek warszawski, jak i łódzki linii kolejowej 85, mają już wydane decyzje środowiskowe. Zaawansowane są także prace projektowe. Trwa również budowa tunelu dalekobieżnego w Łodzi. Kolejnym ważnym krokiem jest pozyskanie gruntów niezbędnych do poprowadzenia linii w nowym śladzie umożliwiającym osiągnięcie parametrów Kolei Dużych Prędkości tj. nawet 300-320 km/h prędkości eksploatacyjnej.
Właściciele nieruchomości położonych na tym obszarze
mogą przystępować już do Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć. Daje to możliwość uzyskania korzyści, jakie spółka CPK oferowała w przypadku PDN na terenie lotniska. Część właścicieli otrzymała już zaproszenia do rozmów i pozytywnie na nie odpowiedziała, co zaowocowało pierwszymi spotkaniami oraz przedstawieniem im ofert cenowych. Trwają opracowania i aktualizacje kolejnych operatów szacunkowych, a zawieranie aktów notarialnych ruszy pod koniec tego roku. Transakcje mają dotyczyć ok. 150 działek, a CPK planuje zakończenie całego procesu w pierwszym kwartale 2025 roku.
Z uwagi na liniowy charakter inwestycji oraz społeczną analizę skutków budowy linii kolejowej, spółka zaprosiła do KPDN właścicieli działek zabudowanych, których budynki mieszkalne lub usługowe, pozostają w kolizji z inwestycją.
materiały Centralnego Portu Komunikacyjnego
Przystąpienie do Programu Dobrowolnych Nabyć daje właścicielom nieruchomości większy wybór, dodatkowy czas na przeprowadzkę i możliwość dostosowania warunków sprzedaży do ich indywidualnych potrzeb. W tradycyjnej procedurze wywłaszczeniowej jedyną korzyścią właściciela jest to, że otrzymuje za swoją nieruchomość do 5 proc. więcej niż jej wartość rynkowa, a także dopłatę 10 tys. zł do lokalu mieszkalnego.
Czas na wyprowadzkę jest jednak zazwyczaj bardzo krótki, na otrzymanie środków niejednokrotnie trzeba czekać miesiącami, a w skrajnych przypadkach nawet rok (do czasu zakończenia działań administracyjnych). Właścicielom nieruchomości nabywanych w ramach KPDN przysługują również dodatkowe formy wsparcia, takie jak pomoc rzeczowa przy przeprowadzce, rekompensata z tytułu utraty zdolności kredytowej czy renta cywilna z powodu rezygnacji z działalności rolniczej.
Ustawa o Centralnym Porcie Komunikacyjnym sprawiła, że osobom zbywającym nieruchomości pod tę inwestycję w trybie dobrowolnym przysługują wyceny na poziomie 140 proc. wartości budynku i 120 proc. wartości gruntu. Inną możliwością jest wycena uwzględniająca wartość odtworzeniową nieruchomości bez stopnia zużycia, gdzie spółka np. za 100-metrowy dom z lat 60. płaci jak za nowy o takiej samej wielkości.
Do PDN prowadzonego na obszarze lotniskowym zgłosiło się dotychczas ponad 1,4 tys. osób posiadających prawie 4 tys. hektarów. Z tej puli spółka CPK zakupiła już ponad 1,6 tys. działek o łącznej powierzchni 1477 ha.