Urząd Transportu Kolejowego wydał decyzję w sprawie przyznania Kolejom Dolnośląskim otwartego dostępu dla przewozów na trasie Wrocław Główny – Świnoujście. Przewoźnik chce pojechać w rewelacyjnym czasie – poniżej pięciu godzin.
We wrześniu ubiegłego roku do Urzędu Transportu Kolejowego
wpłynęły wnioski Kolei Dolnośląskich o uruchomienie komercyjnych połączeń na trasach Wrocław Główny – Świnoujście oraz Głogów – Zakopane. Stosunkowo (jak na Polskę) szybko, wydana
została zgoda na trasę w góry. Na temat pociągu nad morze UTK wypowiedział się dopiero teraz.
Badanie równowagi dla jednego pociągu
Urząd kilkukrotnie powiadamiał KD o wydłużeniu terminu ze względu na "skomplikowanie sprawy". Doszło bowiem do przeprowadzenia gruntownego badania wpływu nowego połączenia na tzw. równowagę ekonomiczną obowiązujących umów służby publicznej (PSC) – na wniosek przewoźnika Polregio. Ostatecznie wielomiesięczne analizy wykazały że "uruchomienie nowej usługi Kolei Dolnośląskich nie może skutkować zagrożeniem równowagi ekonomicznej obowiązującej umowy PSC, której stroną jest Polregio".
– Warto podkreślić, że dostarczone przez Polregio informacje, a następnie ich analiza oraz ocena przeprowadzona przez Prezesa UTK, nie pozwoliły przyjąć, że w następstwie uruchomienia nowej usługi przez Koleje Dolnośląskie zagrożona zostanie umowa Polregio. Prezes UTK ocenił, że w wyniku uruchomienia nowego połączenia przez stronę nie wystąpi istotny negatywny wpływ na rentowność usług, które realizuje Polregio lub na koszty netto dla właściwego organu, który zawarł umowę z Polregio – czytamy w decyzji UTK.
Jeden wakacyjny pociąg tygodniowo
Ostatecznie urząd przyznał decyzją z 28 kwietnia Kolejom Dolnośląskim otwarty dostęp do trasy. Pociągi mogą kursować liniami kolejowymi nr 273, 275, 289, 401 i 428 już od 25 czerwca 2022 r. do 30 sierpnia 2026 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2021/2022, 2022/2023, 2023/2024, 2024/2025 oraz 2025/2026.
Na wnioskowanej trasie Koleje Dolnośląskie mogę uruchomić jedną parę pociągów tygodniowo (wyjazd w sobotę, powrót w niedzielę) w czasie letnich wakacji szkolnych oprócz 16 sierpnia 2025 r. oraz dodatkowo: 15 sierpnia 2023 r., 15 sierpnia 2024 r., 15 sierpnia 2025 r.; Przewozy mają być realizowane trójczłonowymi Impulsami 36WEa lub ew. 2 szt. 36WEa, 31WE lub 45WE.
Rewelacyjny czas przejazdu
Wyjazdy z Wrocławia planowane są o 5;30 rano, w Świnoujściu pociąg meldowałby się o 10:28. Powrót planowany jest o 17:52 (przyjazd o 22:51). Co ciekawe, KD chcą pominąć Szczecin Główny. Wśród stacji zatrzymania są tylko Legnica, Lubin, Głogów, Zielona Góra Główna, Szczecin Dąbie, Parłówko oraz Międzyzdroje. Taka trasa, i mniejsza liczba stacji powoduje, że KD osiągnęłyby czas poniżej pięciu godzin – nieosiągalny dla pociągów PKP Intercity, z których najszybszy jedzie obecnie 6 godzin i 2 minuty.