Prezes UTK przyznał Kolejom Dolnośląskim otwarty dostęp dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie krajowej Głogów – Zakopane. Przewoźnik chce jeździć w weekendy, w okresie ferii i wakacji.
Pierwsze dokumenty w tej sprawie Koleje Dolnośląskie złożyły w maju, a postępowanie
na dobrą sprawę ruszyło we wrześniu, po uzupełnieniu przez KD dokumentów. Przypomnijmy, że dolnośląski przewoźnik
chce uruchamiać pociągi w soboty (powrót z Zakopanego w niedzielę) w czasie ferii zimowych na terenie województwa dolnośląskiego i w czasie letnich wakacji szkolnych. Decyzja obejmuje okres od 2022 do 2025 roku.
Trasa pociągów będzie wiodła liniami kolejowymi nr 94, 97, 98, 99, 132, 133, 134, 135, 137, 138, 273, 275, 289, 624, 625, 629. Będą zatrzymywać się na stacjach Głogów, Lubin, Legnica, Wrocław Główny, Opole Główne, Gliwice, Katowice, Kraków Główny, Chabówka, Nowy Targ i Zakopane. Sobotnie odjazdy z Głogowa zaplanowano na 5 rano (6:30 z Wrocławia, 08:13 z Katowic, 09:05 z Krakowa), a przejazd do Zakopanego na 11:28. Pociąg powrotny o 16:02 dotarłby do Krakowa o 18:26, do Wrocławia o 21:10 a do Głogowa o 22:31. To oznacza też pokonanie odcinka Opole - Wrocław w 45 minut, a Wrocław - Legnica w 38 minut.
Zaplanowano zestawione z trójczłonowych Impulsów 36WEa, lub alternatywnie dwóch jednostek 36WEa, 31WE lub 45WE. UTK dopuszcza też zmianę zestawień w późniejszym terminie.
UTK podkreśla, że połączenia te będą stanowić uzupełnienie oferty przewozowej zlecanej przez organizatorów. Nie było wniosków o badanie równowagi ekonomicznej, wobec czego urząd wydał decyzję pozytywną. Warto jednak zauważyć, że i tak potrzeba było na to kilku miesięcy. Koleje Dolnośląskie wciąż czekają na decyzję w sprawie
komercyjnych połączeń na trasach Wrocław Główny – Świnoujście, dla których wniosek został złożony w tym samym czasie.