Koleje Dolnośląskie jako pierwszy w Polsce wykorzysta stare wagony towarowe do przewozu rowerów. Przewoźnik kupił pięć krytych wagonów od PKP Cargo; po niezbędnych naprawach ma zamiar doczepiać je do szynobusów na popularnych wśród rowerzystów trasach.
Przewoźnicy towarowi coraz rzadziej wykorzystują proste wagony kryte. Przewoźnicy z Czech i Austrii wykorzystują je do przewozu rowerów na atrakcyjnych turystycznie trasach. W Polsce wkrótce również zobaczymy takie rozwiązanie - przygotowują się do tego Koleje Dolnośląskie.
Rys. KD Przewoźnik kupił pięć takich wagonów w przetargu, który zorganizowało PKP Cargo. Jak potwierdził rzecznik spółki Bartłomiej Rodak, przewoźnik ma zamiar przywrócić je do ruchu (we własnym zakresie) i przystosować do doczepiania do autobusów szynowych w celu przewozu rowerów. Koszty niezbędnych napraw mają być niewielkie.
Jak dowiedzieliśmy się w KD, przewoźnik wystąpił już o opinię do Urzędu Transportu Kolejowego, który nie widzi przeciwwskazań dla tej idei. Co więcej,
UTK sam niedawno zachęcał przewoźników do takich działań. Na koniec 2019 r. w dyspozycji certyfikowanych przewoźników towarowych znajdowało się 148 wagonów krytych budowy normalnej.
Według planów Kolei Dolnośląskich, dodatkowe wagony rowerowe, przynajmniej na początku, będą raczej uzupełniać ofertę przewoźnika. Wprowadzenie ich do ruchu będzie wymagać czasu; jako pionier w tym zakresie, dolnośląski przewoźnik będzie musiał przeprowadzić analizy bezpieczeństwa i testy, żeby sprawdzić takie aspekty jak załadunek rowerów, zachowanie taboru czy wpływ na pracę maszynisty.