Koleje Kazachskie uzyskały wsparcie finansowe ze strony Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. EBOiR planuje zainwestować do 50 mld tenge (ok. 100 mln dolarów lub 493,2 mln zł) w emisję obligacji notowanych na kazachskiej giełdzie. Pieniądze mają zostać przeznaczone na walkę z kryzysem pandemicznym i wojennym.
Pozyskane fundusze posłużą KTZ do poprawy kondycji finansowej i sfinansowania reorganizacji (w zakresie m. in. tranzytu towarów). Jednym z zadań będzie także modernizacja i rozbudowa infrastruktury, wykorzystywanej przez pociągi kontenerowe na Nowym Jedwabnym Szlaku (tzw. Korytarz Środkowy – z Chin przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję i Turcję).
Przez terytorium Kazachstanu przebiega także Korytarz Północny NJS, prowadzący następnie przez Rosję i Białoruś do Polski (z wariantami omijającymi nasz kraj, zakończonymi np. w Kaliningradzie). Do niedawna to właśnie trasa przez Polskę
była najchętniej wykorzystywana przez przewoźników i operatorów logistycznych. Rosyjska inwazja na Ukrainę skłoniła ich jednak do poszukiwania alternatywy. Umowę z Bankiem Światowym można więc odczytywać jako kolejny instrument osłabiania potencjału Rosji – i nacisku na jej władze w celu zakończenia agresji przeciw sąsiadowi.
KTZ to państwowy kolejowy przewoźnik pasażerski i towarowy. Firma jest właścicielem i operatorem sieci kolejowej o długości 16 000 km. Jej tabor składa się – między innymi – z ponad 1700 lokomotyw i 46 tysięcy wagonów towarowych. Omawiany kontrakt będzie pierwszą – po 30 latach współpracy z Kazachstanem – inwestycją EBOiR w obligacje w tenge.