Pomimo kłopotów finansowych wykonawców, jakie radykalnie opóźniły modernizację szlaku Katowice – Kraków, na odcinkach objętych dwoma kontraktami trwają właśnie prace budowlane. Dopiero w II połowie 2014 roku ogłoszony zostanie przetarg na pozostałą część szlaku Krzeszowice – Kraków.
Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury, składając pod koniec 2012 roku wniosek o upadłość, przerwało prace na odcinku Krzeszowice – Kraków Główny Towarowy. Zarządca infrastruktury nie zerwał wówczas kontraktu, ponieważ uważał, że będzie to gwarantowało przekroczenie terminu realizacji inwestycji. Obecnie prace przejęła PKP Energetyka.
Powoli, ale jednak
Modernizacja linii kolejowej E30 etap II, odc. Zabrze – Katowice – Kraków, realizowana jest w ramach czterech kontraktów budowlanych. Kontrakt nr 1 obejmuje odcinek Sosnowiec Jęzor – Jaworzno Szczakowa – Trzebinia i aktualnie trwają prace między Sosnowcem Jęzorem, a Jaworznem Szczakową, polegające na wymianie podtorza, torów, urządzeń sterowania ruchem kolejowym i sieci trakcyjnej. Na ukończeniu są prace związane z budową pierwszego toru pomiędzy Sosnowcem Jęzorem a Jaworznem Szczakową.
– Od 2 września 2013 r. rozpoczęły się również prace pomiędzy Dulową a Trzebinią, w ramach drugiego kontraktu, obejmującego odcinek Trzebinia – Krzeszowice – powiedziała Dorota Szalacha z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
W II połowie 2014 r. planowane jest ogłoszenie przetargu na roboty budowlane dla trzeciego kontraktu, obejmującego odcinek Krzeszowice – Kraków Główny Towarowy. Realizacja robót budowlanych dla tego kontraktu, planowana jest na lata 2015 – 2016. Czwarty kontrakt obejmuje budowę trzech Lokalnych Centrów Sterowania, to jest: LCS Jaworzno Szczakowa, LCS Trzebinia i LCS Kraków Mydlniki.
Jaki zakres?
Odcinek objęty modernizacją w ramach projektu ma długość 58 km. Rozpoczyna się w Sosnowcu Jęzorze, a kończy w Krakowie Głównym Towarowym. – Mając na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego, zostaną zlikwidowane 23 przejazdy kolejowe i 3 przejścia w poziomie szyn, a część przejazdów wyposażona będzie w nowoczesne urządzenia, to jest samoczynną sygnalizację przejazdową. Przebudowane lub wybudowane będą również obiekty inżynieryjne, takie jak: przepusty ekologiczne (17 sztuk), 24 mosty oraz 31 wiaduktów – tłumaczy Dorota Szalacha. W celu ograniczenia hałasu, wybudowanych zostanie ponad 60 km ekranów akustycznych.
Realny czas przejazdu
Kilkakrotnie padały wyliczenia, że czas przejazdu pociągów z Krakowa do Katowic skróci się nawet do 45 minut. PKP Polskie Linie Kolejowe, na prośbę o realny czas przejazdu po zakończeniu robót odpowiadają, że w wyniku modernizacji, według prognoz, czas jazdy wyniesie około 63 minuty dla pociągów pośpiesznych i około 87 minut dla pociągów osobowych.
Termin zakończenia wszystkich prac, wraz z sygnalizacją, został przez PKP Polskie Linie Kolejowe wyznaczony na listopad 2016 roku.