Już niedługo katowicki dworzec i teren położony wokół niego stanie się wielkim placem budowy.
Od sierpnia 2010 trwały tzw. pracy sieciowe. Ekipy monterskie przekładały łącza sieci energetycznej, ciepłowniczej, wodociągowej, kanalizacyjnej, teletechnicznej i gazowej biegnące pod pl. Szewczyka. W następnym etapie, po całkowitym przeniesieniu dworca z siedziby głównej do tymczasowej, pl. Szewczyka oraz teren dworca zostanie otoczony i rozpoczną się prace rozbiórkowe. W dalszej kolejności działania rozpocznie ekipa budowlana generalnego wykonawcy. W ramach projektu powstanie nowa hala obsługi pasażerów dworca kolejowego (maj 2012), podziemny przelotowy dworzec autobusowy, galeria handlowa (IV kwartał 2012) oraz wolnostojący budynek biurowy. Inwestycja zakłada również modernizację okolicznych ulic prowadzących do nowego dworca kolejowego. W związku z tym, przebudowany zostanie węzeł ulic Mikołowskiej, Matejki, Słowackiego i Sądowej po zachodniej stronie dworca, a także skrzyżowanie ulic Pocztowej, św. Jana oraz fragmentu Dworcowej, która będzie częściowo poprowadzona w tunelu sąsiadującym z dworcem PKP.
W Katowicach funkcjonuje już tzw. „dworzec tymczasowy”. - Tymczasowy dworzec kolejowy w Katowicach został uruchomiony pod koniec września br. Chcieliśmy, żeby pasażerowie stopniowo przyzwyczajali się do jego funkcjonowania – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP SA.
- Dzisiaj dworzec tymczasowy jest już przygotowany do przejęcia podróżnych, korzystających do tej pory z budynku starego dworca. Są tam kasy biletowe, ławki dla oczekujących na pociąg, bankomat, toalety, skrytki na bagaże, kafejka, salonik prasowy i oczywiście wszelkie informacje o rozkładzie jazdy. Oprócz dworca tymczasowego przy Placu Andrzeja, działają też kasy biletowe przy wejściu do tunelu od ul. Konopnickiej. Wokół „starego dworca” i przy ulicach przylegających zamontowane zostały specjalne oznaczenia, prowadzące do tymczasowych dworców, m.in. strzałki, banery informacyjne, mapki sytuacyjne, itp. – informuje Łukasz Kurpiewski.
- Na terenie „starego dworca” trwają już prace przygotowawcze do budowy. Wyprowadzili się najemcy sklepów i kasy biletowe. Wkrótce zostanie on całkowicie zamknięty dla pasażerów. Rozpocznie się demontaż, wyburzanie i budowa, a finał tych prac poznamy w 2012 roku – wyjaśnia Kurpiewski. - Rusza zasadnicza część kampanii informacyjnej dla pasażerów i mieszkańców Katowic, przygotowana wspólnie przez inwestora, Urząd Miasta Katowice i PKP. Mieszkańcy byli już wielokrotnie informowani o pracach i ewentualnych utrudnieniach, ale teraz chcemy im powiedzieć, że budowa właśnie się rozpoczyna i zmiany, które do tej pory zapowiadaliśmy, stają się faktem – dodaje rzecznik PKP.
Dworzec kolejowy w Katowicach, odwiedzany rocznie przez ok. 9 mln podróżnych, jest najważniejszym ośrodkiem transportu publicznego na Górnym Śląsku. Wartość inwestycji sięga 240 mln euro. Przy budowie znajdzie zatrudnienie około 2 000 osób, a w nowej Galerii Katowickiej powstanie 1 500 nowych miejsc pracy.
Projekt realizuje firma NEINVER Polska wraz z PKP S.A. Koncepcję architektoniczną inwestycji stworzyła francuska pracownia SUD Architectes. Za wystrój Galerii Katowickiej odpowiada śląskie biuro architektoniczne Medusa Group.