W kwietniu pociągi towarowe wrócą na drugi z remontowanych odcinków linii nr 142 łączącej Katowice-Ligotę z Tychami. Trasa ta stanowi część towarowej obwodnicy GOP, a zarządca infrastruktury spodziewa się jej większego wykorzystania w związku z remontami innych odcinków w rejonie Górnego Śląska.
W zeszłym tygodniu informowaliśmy o
planowanym wprowadzeniu objazdów dla części pociągów Kolei Śląskich jadących z Katowic-Lugoty do Tychów. W związku z pracami torowymi przez kilka kwietniowych dni będą one kierowane po linii nr 142 biegnącej przez Katowice-Ochojec i Katowice-Murcki. Ta wykorzystywana na co dzień wyłącznie w ruchu towarowym trasa była w ostatnim czasie remontowana, a prace wciąż się nie zakończyły.
Ruch pociągów towarowych znacząco wzrośnieW połowie grudnia wznowiony został ruch na części linii: od Katowic-Ochojca do Tychów. Pociągi towarowe wjeżdżają tam od strony Katowic-Muchowca. – W ciągu doby tą trasą przejeżdża do dziesięciu składów – mówi Katarzyna Głowacka z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Przewiduje ona przy tym, że skala wykorzystania tego odcinka w drugim kwartale wzrośnie, bo linia 142 stanie się fragmentem trasy objazdowej na czas prowadzenia modernizacji trasy Goczałkowice-Zdrój – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg.
Pomiędzy Katowicami-Ligotą a Katowicami-Ochojcem toczą się natomiast jeszcze prace porządkowe, trwają też procedury związane z dokumentacją. – Prace budowlane już się zakończyły – zaznacza przy tym nasza rozmówczyni. – Od kwietnia planowane jest przywrócenie ruchu towarowego – dodaje.
Część towarowej obwodnicy GOP Prace na linii nr 142 są częścią większego przedsięwzięcia pod nazwą „Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska”. Inwestycja rozpoczęła się w pierwszym kwartale 2018 r., a jej zakres objął wymianę 14 km torów, 15 km sieci trakcyjnej i 11 rozjazdów. Wykonawca, Porr, przeprowadził też remont 11 przejazdów kolejowo-drogowych i 15 obiektów inżynieryjnych, m.in. wiaduktu nad drogą krajową nr 81 i mostu nad Mleczną.
– Dzięki przeprowadzonym pracom prędkość pociągów towarowych może być zwiększona z 40 do 80 km/godz. – stwierdza Katarzyna Głowacka. Przedstawicielka PKP PLK podkreśla także kwestię poprawy przepustowości, co ma być istotne w kontekście roli linii nr 142 jako części obwodnicy GOP w osi z północy na południe. Umożliwia też ona przejazd z Jaworzna-Szczakowej, Gliwic czy Mysłowic bez konieczności przejazdu przez stację Katowice. Wartość robót to 50 mln zł netto. Środki na ten cel pochodziły z budżetu krajowego.