Podpisanie umowy na modernizację i rozbudowę odcinka Szopienice Południowe – Piotrowice w węźle katowickim nie nastąpi tak szybko, jak się spodziewano. Krajowa Izba Odwoławcza przychyliła się do wniosków przegranych oferentów i unieważniła wybór najkorzystniejszej oferty, za jaką wcześniej uznano propozycję konsorcjum Intercor - Stecol. PKP PLK zapowiadają w związku z tym jej odrzucenie.
Oferta konsorcjum Stecol – Intercor została uznana za najkorzystniejszą pod koniec sierpnia, po przeprowadzonej aukcji elektronicznej. W toku licytacji przedstawiciele konsorcjum znacząco obniżyli cenę początkową (ok. 6 mld zł), zmieniając swoją ofertę z jednej z najdroższych w najtańszą.
Jak wówczas pisaliśmy, ostateczna wartość brutto zwycięskiej oferty wynosiła 3,824 mld zł. Stecolowi oraz Intercorowi pomogło też odrzucenie oferty Budimeksu, której cenę uznano za rażąco niską, a także wspólnej propozycji Porr i Trakcja System, które nie wyraziły zgody na przedłużenie terminu związania ofertą.
Budimex i Torpol postanowiły jednak
odwołać się od decyzji PKP PLK. W ubiegłym tygodniu Krajowa Izba Odwoławcza unieważniła wybór najkorzystniejszej oferty. Zarządca infrastruktury oczekuje na pisemne uzasadnienie wyroku. - Po otrzymaniu pisemnego uzasadniania wyroku KIO PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dokonają unieważnienia wyboru i odrzucenia najkorzystniejszej oferty - zapowiada Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego zarządcy infrastruktury.
Przedmiotem zamówienia jest modernizacja i rozbudowa odcinka Katowice Szopienice – Katowice Piotrowice wraz z przebudową stacji Katowice. Najważniejszą częścią będzie rozbudowa odcinka Katowice Szopienice Południe – Katowice Ligota o drugą parę torów. Umożliwi to oddzielenie ruchu aglomeracyjnego i regionalnego od pociągów towarowych i dalekobieżnych. Towarzyszyć temu będzie budowa 3 nowych przystanków (Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia, Katowice Kokociniec), modernizacja 14 peronów, budowa przejazdów pod torami oraz remonty łącznie 140 mostów, przepustów i wiaduktów. Wymiana lub budowa 85,16 km torów i 133,2 km sieci trakcyjnej ma potrwać 4 lata.
Inwestycja zostanie
dofinansowana ze środków unijnego Instrumentu „Łącząc Europę”. Jest to część szerszego przedsięwzięcia, polegającego na modernizacji magistrali E65 między Będzinem a Katowicami Szopienicami Południowymi.
Firma Stecol jest obecna na polskim rynku budownictwa infrastrukturalnego
od czterech lat. Jej pierwszym dużym zadaniem była zakończona latem bieżącego roku budowa fragmentu tzw. zachodniej obwodnicy Łodzi –
drogi ekspresowej S14. Ostatnio Stecol zdobył duży kontrakt na budowę fragmentu
drogi S74. W zakresie linii kolejowych największym realizowanym przez spółkę zadaniem była modernizacja
jednego z odcinków Rail Baltica.