Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Kartuzy - Glińcz: będzie remont „składkowy\"?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-09-2009
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński, 14 września 2009

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Kartuzy - Glińcz: będzie remont „składkowy\"?
Jest duża szansa, że w najbliższym czasie może zostać podpisane porozumienie o współfinansowaniu remontu fragmentu linii Pruszcz Gd. - Kartuzy - Łeba na odcinku Kartuzy - Glińcz oraz łącznicy w Glińczu pomiędzy liniami Pruszcz - Łeba i Gdynia - Kościerzyna. Tak twierdzi Mieczysław Struk, wicemarszałek woj. pomorskiego.

Ta inwestycja byłaby elementem budowy I etapu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Jej głównym akordem będzie budowa nowej linii na trasie Wrzeszcz - Rębiechowo. Odbudowany zostanie fragment dawnej linii Wrzeszcz - Kokoszki (zniszczonej w 1945 r.), na odcinku Wrzeszcz - Kiełpinek, do drogowej obwodnicy Trójmiasta. Dalej zostanie wytyczony nowy szlak - tory Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wieść będą do Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy i dalej do linii Gdynia - Kościerzyna, z którą połączy się na wysokości obecnego przystanku Rębiechowo. Szacunkowy koszt tej inwestycji to 690 mln zł netto. Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego złożył w Komisji Europejskiej złożył wniosek o zwiększenie unijnego dofinansowania do tej inwestycji. W tej chwili zagwarantowane jest 306 mln zł z kasy UE.

Budowa linii Wrzeszcz - Rębiechowo to największe i najdroższe przedsięwzięcie związane z Pomorską Koleją Metropolitalną. Ale nie jedyne. Nowa linia w Rębiechowie ma się łączyć z linią Gdynia - Kościerzyna (wybudowany będzie trójkąt, pozwalający na skręt od strony Gdańska w obie strony). Jej modernizacja to drugi akord Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - na ten cel są zarezerwowane środki w Regionalnym Programie Operacyjnym. Trzecim akordem ma być rewitalizacja linii do Kartuz.

Aby projekt miał sens i aby dojazd pociągiem z Gdańska bądź Gdyni do Kartuz wynosił, zgodnie z założeniami, 45-50 min., konieczna jest odbudowa łącznicy w Glińczu i remont odcinka Glińcz - Kartuzy; gdyby tak się nie stało, pociągi do Kartuz musiałyby jeździć przez Somonino z koniecznością zmiany kierunku.

- Kosztorys odbudowy łącznicy i remont odcinka do Kartuz mówi o 36 mln zł. To wbrew pozorom nie są duże pieniądze. Widzę realne szanse na podpisanie w niedługim czasie, zakładam że w ciągu dwóch miesięcy, porozumienia o współfinansowaniu tej inwestycji. Wcześniej rozmawiałem o tym z Janiną Kwiecień, starostą powiatu kartuskiego, a w ostatnią sobotę z Mirosławą Lehman, burmistrz gminy Kartuzy. Z obu stron otrzymałem deklarację partycypowania w kosztach. Liczę, że zaangażować się finansowo w projekt mogą się też PKP PLK; będę niedługo rozmawiać w tej sprawie z prezesem Zbigniewem Szafrańskim. Przed nami jeszcze także rozmowy z przedstawicielami innych samorządów, na terenie których leży ta linia - powiedział Mieczysław Struk.

Wicemarszałek Struk i burmistrz Lehman odbyli wspomnianą rozmowę w sobotę podczas happeningu promującego Pomorską Kolej Metropolitalną. Z tej okazji na Rynku w Kartuzach zjawiło się kilkaset osób, a z promocyjnych przejazdów szynobusem SA 134, udostępnionym przez Arriva PCC, skorzystało w sumie ponad 400 pasażerów. Dzięki tej imprezie, której inicjatorem była redakcja „Polski Dziennika Bałtyckiego”, „ożywiono” choć na chwilę nieczynne w ruchu pasażerskim odcinki Somonino - Kartuzy - Glińcz - Stara Piła - Kokoszki oraz Gdańsk Osowa - Matarnia. Na odcinku Kartuzy - Glińcz pociąg jechał z prędkością 40-50 km/h; kosztorys na 36 mln zł zakłada podniesienie prędkości do 70 km/h. Pierwszy etap budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma zostać zakończony do 2015 r.

 

\

W sobotę w Kartuzach pociąg pasażerski pojawił się po raz pierwszy od 2003 roku.

*Fot. Sebastian Zomkowski.

 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Sezonowa oferta przewozowa PR do Kartuz i Łeby

Pasażer

Sezonowa oferta przewozowa PR do Kartuz i Łeby

Przewozy Regionalne 01 lipca 2013

Fatalny stan dworca w Kartuzach. Remont nadal tylko w planach

Infrastruktura

Reaktywacja linii z Kartuz w kierunku Lęborka?

Infrastruktura

Reaktywacja linii z Kartuz w kierunku Lęborka?

pr, Rynek Kolejowy 19 sierpnia 2014

Wiosną 2015 r. zakończy się remont linii kolejowej do Kartuz

Infrastruktura

W Kartuzach będzie nowy dworzec?

Infrastruktura

W Kartuzach będzie nowy dworzec?

pr, Rynek Kolejowy/Dziennik Bałtycki 06 grudnia 2014

Jest wykonawca dla II etapu prac między Kartuzami a Glinczem

Infrastruktura

Zobacz również:

Sezonowa oferta przewozowa PR do Kartuz i Łeby

Pasażer

Sezonowa oferta przewozowa PR do Kartuz i Łeby

Przewozy Regionalne 01 lipca 2013

Fatalny stan dworca w Kartuzach. Remont nadal tylko w planach

Infrastruktura

Reaktywacja linii z Kartuz w kierunku Lęborka?

Infrastruktura

Reaktywacja linii z Kartuz w kierunku Lęborka?

pr, Rynek Kolejowy 19 sierpnia 2014

Wiosną 2015 r. zakończy się remont linii kolejowej do Kartuz

Infrastruktura

W Kartuzach będzie nowy dworzec?

Infrastruktura

W Kartuzach będzie nowy dworzec?

pr, Rynek Kolejowy/Dziennik Bałtycki 06 grudnia 2014

Jest wykonawca dla II etapu prac między Kartuzami a Glinczem

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5