Połączenia kolejowe na linii do Karpacza, położonego u stóp Karkonoszy i Śnieżki, zlikwidowano w 2000 r. Przez wiele lat docierały tam połączenia regionalne i dalekobieżne. Jak przyznaje burmistrz miasta Karpacz Bogdan Malinowski, zmianie musi ulec polityka państwa odnośnie roli transportu kolejowego.
W wywiadzie dla „Rynku Kolejowego” burmistrz Karpacza mgr inż. Bogdan Malinowski zwraca uwagę na nieodpowiednią politykę Państwa odnośnie roli transportu kolejowego w Polsce. Uważa również, że linie kolejowe poprowadzone przez obszary górskie same w sobie stanowią atrakcję turystyczną dlatego reaktywacja połączeń m.in. do Karpacza ma sens a reaktywacja połączeń do Karpacza zwiększy dostępność miasta.
Rynek Kolejowy: Jaką rolę w Karpaczu odgrywała kolej?
Mgr inż. Bogdan Malinowski, burmistrz Karpacza: W trakcie kiedy kolej funkcjonowała w tym rejonie kotliny Jeleniogórskiej i pociągi dojeżdżały do Karpacza, funkcjonowały zarówno połączenia pasażerskie lokalne jak również stacja kolejowa Karpacz byłą stacją docelową dla wagonów pociągów dalekobieżnych a także międzynarodowych. Trasą kolejową docierało zaopatrzenie miasta, a w szczególności opał stały tj.: węgiel i koks.
RK: Czy Państwa zdaniem PKP Intercity powinno uruchomić pociągi dalekobieżne do Karpacza?
BM: Obecna strategia władz Spółki PKP nie przewiduje odbudowy torowiska na odcinku Mysłakowice - Karpacz i modernizacji dalszego odcinka do Jeleniej Góry. Władze Karpacza są zainteresowane przywróceniem komunikacji kolejowej do Karpacza. Odbyły się spotkania robocze mające na celu doprecyzowanie działań mających na celu przywrócenie połączeń. Wykazano, że reaktywowanie nieprzejezdnej trasy kolejowej zwiększy dostępność miasta dla rozwijającego się w Europie ekologicznego transportu kolejowego a trasy kolejowe poprowadzone w terenie pagórkowatym posiadają szczególne walory krajoznawcze i same w sobie są atrakcją turystyczną.
Reaktywowanie tych tras po/woli na przywrócenie najkrótszych połączeń kolejowych do Wrocławia a w konsekwencji uatrakcyjni możliwości podróżowania turystów z całej Polski dogodnym środkiem lokomocji.
Między innymi uczestniczymy w programie interregionalnym z Czechami, którzy projektują rozbudowę sieci kolejowej po stronie czeskiej z opcją budowy tunelu kolejowego pod Śnieżka dla połączenia sieci kolejowych obu krajów.
RK: Jakie są szanse na reaktywacje połączeń kolejowych do Karpacza?
BM: Aby reaktywować połączenie kolejowe Karpacza z resztą Polski zmianie musiałaby ulec polityka Państwa odnośnie roli transportu kolejowego w gospodarce kraju. Alternatywą jest sprywatyzowanie nierentownych w/g PKP odcinków tras kolejowych i wykorzystanie walorów turystycznych tych tras integrujących i wzbogacających walory turystyczne gmin po których przebiegają nieeksploatowane obecnie odcinki tras kolejowych.
RK: Co w tej kwestii zrobiły władze miasta?
BM: Władze Karpacza wielokrotnie występowały do PKP z wnioskiem o reaktywowanie połączeń kolejowych. Dla ocalenia opuszczonego i rujnującego się zabytkowego obiektu stacji kolejowej w Karpaczu, Gmina Karpacz przejęła obiekt od PKP i po przebudowie wykorzystuje go jako placówkę kulturalną, zachowała pomieszczenia dla funkcjonowania jego jako stacji, a na obecnym etapie urządzając w tych pomieszczeniach filię muzeum kolejnictwa z Jaworzyny Śląskiej.