Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Karpacz: Pierwszy pociąg po 25 latach przerwy. Na razie techniczny

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
07-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-03-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Prace przy odbudowie linii 340 Mysłakowice – Karpacz są już na tyle zaawansowane, że na nowe torowisko mógł wjechać pierwszy pociąg. Skład z szutrówkami wjechał na linię prawie dokładnie w 25. rocznicę likwidacji przewozów pasażerskich. Według dolnośląskiego Urzędu Marszałkowskiego wznowienie ruchu rozkładowego w czerwcu jest wciąż realne.

Skład z dziesięcioma wagonami do przewozu tłucznia przyprowadziła należąca do TrainSpeed lokomotywa SM31-009. Za nim poruszała się zgarniarka tłucznia oraz podbijarka torowa. Załadunek surowca odbywał się na dawnej stacji w Miłkowie.

Na większości linii są już ułożone tory. Nie ukończono jeszcze przystanków (budowa poszczególnych peronów jest w różnym stopniu zaawansowania). Szczegóły można zobaczyć na zdjęciach oraz filmie – za ich udostępnienie dziękujemy naszemu Czytelnikowi, Panu Marcinowi Zachariaszowi.


Plan na czerwiec. Tym razem się uda?

Wicemarszałek województwa dolnośląskiego Michał Rado zapewnia, że samorząd województwa robi wszystko, by obecny termin oddania linii do użytku (czerwiec bieżącego roku) został dotrzymany. – Na odcinku Jelenia Góra – Mysłakowice odbyliśmy już przejazd techniczny. Jeśli chodzi o siedmiokilometrowy odcinek od Mysłakowic do Karpacza, który kosztował nas 41 mln złotych, jego rewitalizację pokrzyżowała nam powódź, która podmyła ten fragment trasy – tłumaczy opóźnienie.

Początkowo przyjmowanym terminem zakończenia prac był grudzień 2023 r., a kolejnymi, również niedotrzymanymi – marzec, czerwiec i grudzień 2024 r. Powodem był, między innymi, niewykryty wcześniej problem z nielegalnym zrzucaniem przez mieszkańców wód opadowych. – Nie będę ukrywał, że w realizacji tej inwestycji opóźnił nas także konserwator zabytków, który chciał odzyskać drewno z wiaty w Mysłakowicach – dodaje wicemarszałek. Włożony w to wysiłek okazał się jednak daremny. – Po kilku miesiącach okazało się, że ostatecznie do odzyskania nie ma dosłownie nic – twierdzi.

Trwa załatwianie uzgodnień i pozwoleń związanych z ponownym otwarciem linii. Konieczne jest np. uzyskanie odstępstwa od nachyleń na linii kolejowej. – Zmiana tego zajmuje już ponad rok, ale jesteśmy też już na jej ostatnim etapie – zapewnia Rado.

Historia: 130 lat, w tym 11 „pod drutem”

Linię do Karpacza oddano do użytku w roku 1895. Co ciekawe, w latach 1934-1945 była zelektryfikowana, czego ślady w postaci poniemieckich słupów trakcyjnych zachowały się do dziś. Ostatnie pociągi elektryczne kursowały jeszcze po przyłączeniu Karpacza do Polski – dopiero w lipcu 1945 r., w tydzień po wznowieniu ruchu, sieć trakcyjna i podstacje zostały zdemontowane przez Armię Czerwoną i wywiezione do ZSRR.

Przewozy na linii 308 (odcinek Jelenia Góra – Mysłakowice) i 340 Mysłakowice – Karpacz zawieszono w dniu „ostrego cięcia” – 2 kwietnia 2000 r. Pociągi towarowe przestały korzystać z niej wcześniej, w latach 80. XX wieku. Po likwidacji przewozów przez krótki czas uruchamiano pociągi okazjonalne, potem – gdy w roku 2003 linia straciła przejezdność – na końcowym odcinku w Karpaczu działała hobbystyczna kolej drezynowa (Karkonoskie Drezyny Ręczne, 2006-2010).

W 2021 r. linię przejęło województwo dolnośląskie. Nowy zarządca – Dolnośląska Służba Dróg i Kolei – ogłosił wkrótce przetarg na rewitalizację infrastruktury (a de facto – jej odbudowę), wygrany przez ETF Polska. Prędkość maksymalna będzie wynosiła 80 km/h, a maksymalne naciski na oś – 196 kN. Nowe perony będą miały po 100 m długości.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rewitalizacja linii do Karpacza znowu opóźniona

Infrastruktura

Rewitalizacja linii do Karpacza znowu opóźniona

Jakub Rösler 19 lutego 2024

DSDiK wybrała wykonawcę rewitalizacji linii do Karpacza

Infrastruktura

Oddala się powrót pociągów do Karpacza?

Infrastruktura

Oddala się powrót pociągów do Karpacza?

Jakub Rösler 17 sierpnia 2023

Jest przetarg na rewitalizację linii Mysłakowice – Karpacz

Infrastruktura

11 ofert na wstępną rewitalizację linii do Karpacza

Infrastruktura

Zobacz również:

Rewitalizacja linii do Karpacza znowu opóźniona

Infrastruktura

Rewitalizacja linii do Karpacza znowu opóźniona

Jakub Rösler 19 lutego 2024

DSDiK wybrała wykonawcę rewitalizacji linii do Karpacza

Infrastruktura

Oddala się powrót pociągów do Karpacza?

Infrastruktura

Oddala się powrót pociągów do Karpacza?

Jakub Rösler 17 sierpnia 2023

Jest przetarg na rewitalizację linii Mysłakowice – Karpacz

Infrastruktura

11 ofert na wstępną rewitalizację linii do Karpacza

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5