Kontynuujemy prezentację pomysłów na rozwój transportu publicznego, jakie mają kandydaci na prezydentów największych miast. Tym razem przybliżamy pomysły kandydatów na prezydenta Krakowa.
Na nasze pytania odpowiedzieli urzędujący prezydent Jacek Majchrowski, dwóch innych kandydatów nie związanych z żadną partią polityczną: Tomasz Leśniak (szef inicjatywy „Kraków przeciw Igrzyskom”, która doprowadziła do utrącenia pomysłu organizacji w Krakowie Zimowych Igrzysk Olimpijskich 2022 – krakowianie w majowym referendum zagłosowali przeciw) i poseł Łukasz Gibała (do niedawna związany z Twoim Ruchem), a także kandydatka PO, radna Maria Patena.
Wszyscy kandydaci obiecują budowę nowych linii tramwajowych, wśród nich panuje też praktycznie zgoda, by zwiększać rolę kolei w oparciu o projekt Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Oprócz tego, Majchrowski zapowiada m.in. wyposażanie pojazdów w bezprzewodowy internet, Leśniak chce znaczącego zwiększenia częstotliwości kursowania tramwajów, Patena uważa, że konieczna jest budowa północnej obwodnicy, eliminującej ruch tranzytowy pod Wawelem, a Gibała chce wprowadzić bezpłatną komunikację dla osób płacących podatki w Krakowie.
W jaki sposób zwiększać rolę i znaczenie transportu publicznego w Krakowie na rzecz spadku znaczenia motoryzacji indywidualnej (w tym – w jaki sposób zwiększać dostępność transportu publicznego)?
Jacek Majchrowski: Należy podjąć następujące działania: zwiększać ofertę przewozową (częstotliwość kursowania, wydłużanie godzin szczytów komunikacyjnych); wytyczać kolejne bus-pasy; rozwijać systemu sterowania ruchem, by zapewnić komunikacji zbiorowej priorytet (dzięki temu pasażerowie przekonają się, że komunikacją zbiorową szybciej dojadą do celu); rozbudować linie szybkiego tramwaju; budować centra przesiadkowe z parkingami P+R (jest to oferta głównie dla osób podróżujących do Krakowa z aglomeracji); tworzyć Szybką Kolej Aglomeracyjną (to z kolei jest oferta głównie dla osób z szeroko rozumianej aglomeracji krakowskiej); poprawiać komfort podróżowania poprzez modernizację infrastruktury torowej; stosować zachęty finansowe, np. w postaci dywersyfikacji oferty biletowej (np. przystanki biletowe), utrzymywanie na tym samym poziomie biletów okresowych; rozbudowywać ofertę połączeń komunikacyjnych, szczególnie w przypadku nowopowstających osiedli; poprawiać komfortu podróżowania (nowoczesne autobusy i tramwaje, wyposażone choćby z bezprzewodowy internet, nie mówiąc o takich podstawowych rzeczach jak niska podłoga); po przeprowadzeniu analiz opłacalności, należy rozpocząć projekt budowy metra w Krakowie.
Więcej na ten temat na portalu "transport-publiczny.pl"