Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Kancelaria HANTON Szalc Zięba & Partnerzy partnerem działu Prawo i Polityka

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
23-03-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Informacja prasowa kancelarii HANTON Szalc Zięba & Partnerzy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Kancelaria HANTON Szalc Zięba & Partnerzy partnerem działu Prawo i Polityka
fot. HANTON Szalc Zięba & Partnerzy
Kancelaria HANTON Szalc Zięba & Partnerzy, która została partnerem działu Prawo i Polityka, jest polską, niezależną kancelarią o innowacyjnym podejściu do obsługi prawnej. Specjalizuje się w obsłudze przedsiębiorców działających na rynku transportu kolejowego oraz infrastruktury i budownictwa. Do najważniejszych specjalizacji kancelarii HANTON należą również: energetyka, nowe technologie, produkcja i przemysł, logistyka i spedycja oraz sektor nieruchomości.  Publikujemy poniżej wywiad z założycielami i partnerami zarządzającymi kancelarii HANTON:  r.pr. Michałem Ziębą i adw. Adamem Szalcem.

Dzień dobry. Często słyszymy, że zmieniające się przepisy powodują wzrost niepewności prawnej po stronie biznesu. Jakie najważniejsze wyzwania prawne stoją przed rynkiem transportu kolejowego w najbliższym czasie?

Dużą dozę niepewności prawnej generuje brak implementacji IV pakietu kolejowego tj. Dyrektyw w sprawie bezpieczeństwa i interoperacyjności. Miejmy jednak nadzieję, że prace nad tym projektem w parlamencie będą postępować sprawnie i zakończą się w ciągu jednego lub dwóch najbliższych miesięcy. Wejście w życie nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym usunie obecną kolizję przepisów krajowych z prawem Unii Europejskiej. W następnej kolejności konieczna będzie zmiana kilku kluczowych rozporządzeń wykonawczych ministra właściwego do spraw transportu.

Kolejny istotny obszar to przepisy tzw. tarcz antykryzysowych, które zamrażały niektóre terminy wynikające dotychczas z decyzji Prezesa UTK. Dobrym przykładem jest termin ważności autoryzacji lub świadectwa bezpieczeństwa. Nagłe „odmrożenie” tych terminów w wyniku zlikwidowania stanu epidemicznego, czego wszyscy sobie życzymy w 2021 r., będzie wyzwaniem dla całego rynku i może spowodować pewien zator po stronie Krajowej Władzy Bezpieczeństwa. Wyzwaniami w najbliższym czasie będą z pewnością postępujące instalacje radiotelefonów GSM-R i związana z nimi konieczność uzyskania zezwolenia na wprowadzenie do obrotu pojazdu kolejowego, jak również stosowanie nowego narzędzia informatycznego One Stop Shop oraz pogarszająca się oferta sektora ubezpieczeń dla transportu kolejowego i finansowania jego rozwoju. 

W sektorze infrastruktury i budownictwa, niespodziewanym ryzykiem prawnym okazał się brak ogłaszanych w 2021 r. zamówień publicznych spowodowany m.in. wejściem w życie od 1 stycznia nowej ustawy Prawo Zamówień Publicznych.  Jest to z pewnością czynnik ryzyka dla zamawiających związany z problemami interpretacyjnymi nowych przepisów. Pandemia COVID-19 niekorzystnie wpłynęła na projekty taborowe i infrastrukturalne. Wstrzymała lub opóźniła dostawy niektórych komponentów i zaburzyła płynność finansową wielu firm. Dla tych podmiotów oferujemy nasze usługi w obszarze restrukturyzacji i zarządzania ryzykami kontraktowymi. 

Specjalizacja w danej dziedzinie gospodarki wydaje się niezwykle pożądana przez Klientów. Jakie są przewagi konkurencyjne kancelarii HANTON?

Przewaga wynika z naszego doświadczenia zawodowego. Zdobywaliśmy je zarówno w kancelariach prawnych obsługujących sektor kolejowy, organach administracji państwowej oraz w ramach prac Agencji Kolejowej Unii Europejskiej. Dotychczas współtworzyliśmy jako wspólnicy i partnerzy, Kancelarię ECh&W w ramach, której świadczyliśmy m.in. pomoc prawną dla szerokiego kręgu podmiotów z sektora kolei, energetyki  i infrastruktury. Realizowaliśmy i realizujemy jedne z najbardziej skomplikowanych projektów dla największych przedsiębiorców działających na rynku. Zaufaniem obdarzają nas zarówno producenci taboru kolejowego i wyrobów stosowanych w kolejnictwie, zarządcy infrastruktury, przewoźnicy kolejowi oraz wykonawcy modernizacji linii kolejowych. Nie należy zapominać również o inwestorach, dla których wykonujemy analizy due diligence nabywanych przedsiębiorstw oraz kompleksowo obsługujemy nawet najbardziej skomplikowane transakcje sprzedaży aktywów majątkowych oraz fuzji i przejęć (M&A). Innymi słowy, obsługa prawna rynku kolejowego i infrastruktury to nasza mocna strona. Naturalną konsekwencją było objęcie patronatem działu „Prawo i Polityka” na portalu Rynek-Kolejowy.pl.

Doskonale rozumiemy sektor kolejowy oraz infrastrukturalny i problemy związane z jego prowadzeniem. Staramy się przedstawiać najlepsze i najbezpieczniejszych rozwiązania, które nie blokują projektów biznesowych, ale dają możliwość ich wdrożenia w życie.


 


Stoimy u progu nowej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej i realizacji Krajowego Planu Odbudowy. Czy kancelaria HANTON zamierza wspierać przedsiębiorców w wykorzystaniu unijnych środków finansowych?

Komisja Europejska konsekwentnie stawia na transport kolejowy jako na najbardziej efektywny i ekologiczny środek transportu. Jest on również niezwykle bezpieczny. Cele polityki Unii Europejskiej w zakresie energetyki odnawialnej, transportu i wykorzystania nowych technologii są zatem zbieżne z naszymi specjalizacjami i naszym doświadczeniem zawodowym. 

Co do Krajowego Planu Odbudowy to liczymy na modyfikację pierwotnych założeń rządu i rozłożenie środków zarówno na infrastrukturę jak i tabor służący do transportu intermodalnego oraz tabor dedykowany dla pasażerskiego transportu regionalnego. Jak wszyscy wiemy, infrastruktura nie będzie w pełni wykorzystywana bez nowoczesnego taboru. Bez środków na tabor polski system kolejowy nie zrobi dużego kroku naprzód. 

Szansą dla polskich przewoźników kolejowych i producentów taboru jest rozwój transportu intermodalnego i zmiany zachodzące w światowym i europejskim łańcuchu dostaw. Powinien być w dalszym ciągu wspierany przez solidne instrumenty finansowe. Trzeba natomiast pamiętać, że dynamiczny wzrost rynku często wiąże się również z nowymi ryzykami, w tym ryzykami prawnymi, przed którymi trzeba się zabezpieczyć i je zminimalizować.

Nastawiamy się m.in. na kompleksową obsługę prawną procesów inwestycyjnych związanych zarówno z modernizacjami infrastruktury kolejowej, zakupami nowego i modernizacjami starszego taboru kolejowego czy rozbudową zapleczy technicznych przewoźników kolejowych i terminali intermodalnych. Naszą specjalnością są również wszelkiego rodzaju postępowania przed Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego, zarówno w obszarach technicznych jak i z zakresu regulacji i prawa konkurencji. 

Dziękujemy i życzymy wielu sukcesów!

 

r.pr. Michał Zięba – Partner zarządzający kancelarii HANTON
Specjalizuje się w szczególności w obsłudze prawnej sektora transportu kolejowego, infrastruktury i budownictwa. Od początku aktywności zawodowej związany z regulowanymi sektorami infrastrukturalnymi tj: transportem kolejowym, inwestycjami liniowymi, sektorem infrastruktury telekomunikacyjnej oraz lotnictwem cywilnym.

Posiada również doświadczenie w branży doradczej, świadcząc usługi dla przedsiębiorców z sektora transportu. Wieloletni Dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa Kolejowego w Urzędzie Transportu Kolejowego. Kierując Wydziałem Rynku Infrastruktury współtworzył system dopuszczania do eksploatacji podsystemów strukturalnych oraz nadzorował działalność jednostek notyfikowanych dokonujących oceny zgodności z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności. 

Doktorant na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej w obszarze interoperacyjności systemu kolei i zarządzania ryzykiem w firmach kolejowych. Prelegent w licznych konferencjach branżowych oraz wykładowca na uczelniach wyższych. Brał aktywny udział w pracach legislacyjnych zmian ustawy o transporcie kolejowym i rozporządzeń wykonawczych, w tym w zakresie implementacji przepisów prawa UE. Reprezentował Polskę w posiedzeniach Rady Zarządzającej Agencji Kolejowej Unii Europejskiej, NSA Network i OSS Group oraz w ramach programu twinningowego Komisji Europejskiej doradzając Ministerstwu Transportu Ukrainy. Wieloletni audytor Polskiego Centrum Akredytacji w obszarze transportu kolejowego.

adw. Adam Szalc - Partner zarządzający kancelarii HANTON
Specjalizuje się w prawie cywilnym, gospodarczym i handlowym. Jest doradcą i negocjatorem w transakcjach fuzji i przejęć (M&A), specjalizuje się w przedsięwzięciach typu joint-venture dla podmiotów krajowych i zagranicznych oraz w transakcjach na rynku real estate. Posiada również unikatowe doświadczenie w obszarze sektora energetycznego, przemysłowego i budowlanego.

Doradca wiodących przedsiębiorstw energetycznych w zakresie ich bieżącej działalności korporacyjnej oraz działalności na rynku regulowanym, jak również inwestorów, deweloperów i przedsiębiorstw budowlanych w zakresie związanym z wykonywanymi przez nich pracami przy realizacji projektów budowlanych. 
Reprezentuje spółki w postępowaniach przed sądami i organami administracji publicznej, w tym przed Prezesem Urzędu Regulacji Energetyki, Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i Sądem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Doradza również w procesach przygotowania umów i negocjowania transakcji handlowych, jak również przeprowadza badania prawne spółek (legal due diligence).

Jako nauczyciel akademicki prowadził wykłady z zakresu prawa gospodarczego, prawa handlowego i postępowania administracyjnego, jak również szkolenia dla przedsiębiorców z prawa gospodarczego i prawa energetycznego.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zezwolenia dla podsystemów strukturalnych a rozliczenie perspektywy UE

Prawo i polityka

Zezwolenia dla podsystemów strukturalnych a rozliczenie perspektywy UE

r.pr. dr Michał Zięba, apl. adwokacki Gabriela Turczyńska, Kancelaria prawna HANTON Szalc Zięba & Partnerzy 21 marca 2023

Podatek od nieruchomości kolejowych – ostatnia szansa na zwrot za 2017 r.

Prawo i polityka

Podatek od nieruchomości kolejowych – ostatnia szansa na zwrot za 2017 r.

r. pr. Michał Zięba r. pr., Ewelina Nieznalska, kancelaria HANTON Szalc Zięba & Partnerzy 12 maja 2021

Konsultacje społeczne projektu ustawy – zmiany dot. interoperacyjności i bezpieczeństwa

Prawo i polityka

Konsultacje społeczne projektu ustawy – zmiany dot. interoperacyjności i bezpieczeństwa

r.pr Michał Zięba, partner w kancelarii ECh&W 29 lipca 2020

Filar rynkowy IV pakietu kolejowego – najnowsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym

Prawo i polityka

Filar rynkowy IV pakietu kolejowego – najnowsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym

r.pr. Michał Zięba, r.pr. Ewelina Nieznalska, kancelaria ECh&W 21 maja 2020

Zezwolenie dla pojazdów kolejowych po 16 czerwca 2020 roku

Prawo i polityka

Zezwolenie dla pojazdów kolejowych po 16 czerwca 2020 roku

r.pr. Michał Zięba, ECh&W 09 kwietnia 2020

DW LEGAL Duda Wasilewska: Pytania prawne Sądu Najwyższego do TSUE

Prawo i polityka

DW LEGAL Duda Wasilewska: Pytania prawne Sądu Najwyższego do TSUE

Adw. Piotr Duda, adw. Anna Wasilewska 02 grudnia 2019

Zobacz również:

Zezwolenia dla podsystemów strukturalnych a rozliczenie perspektywy UE

Prawo i polityka

Zezwolenia dla podsystemów strukturalnych a rozliczenie perspektywy UE

r.pr. dr Michał Zięba, apl. adwokacki Gabriela Turczyńska, Kancelaria prawna HANTON Szalc Zięba & Partnerzy 21 marca 2023

Podatek od nieruchomości kolejowych – ostatnia szansa na zwrot za 2017 r.

Prawo i polityka

Podatek od nieruchomości kolejowych – ostatnia szansa na zwrot za 2017 r.

r. pr. Michał Zięba r. pr., Ewelina Nieznalska, kancelaria HANTON Szalc Zięba & Partnerzy 12 maja 2021

Konsultacje społeczne projektu ustawy – zmiany dot. interoperacyjności i bezpieczeństwa

Prawo i polityka

Konsultacje społeczne projektu ustawy – zmiany dot. interoperacyjności i bezpieczeństwa

r.pr Michał Zięba, partner w kancelarii ECh&W 29 lipca 2020

Filar rynkowy IV pakietu kolejowego – najnowsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym

Prawo i polityka

Filar rynkowy IV pakietu kolejowego – najnowsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym

r.pr. Michał Zięba, r.pr. Ewelina Nieznalska, kancelaria ECh&W 21 maja 2020

Zezwolenie dla pojazdów kolejowych po 16 czerwca 2020 roku

Prawo i polityka

Zezwolenie dla pojazdów kolejowych po 16 czerwca 2020 roku

r.pr. Michał Zięba, ECh&W 09 kwietnia 2020

DW LEGAL Duda Wasilewska: Pytania prawne Sądu Najwyższego do TSUE

Prawo i polityka

DW LEGAL Duda Wasilewska: Pytania prawne Sądu Najwyższego do TSUE

Adw. Piotr Duda, adw. Anna Wasilewska 02 grudnia 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5