Linię Montreal – Saint Jerome zaczęły obsługiwać piętrowe wagony produkcji chińskiego giganta CRRC. W stosunku do początkowych planów dostawa pojazdów opóźniła się aż o pięć lat. Ich właściciel, spółka EXO, deklaruje mimo to zadowolenie z pojazdów dostarczonych przez chińskiego kontrahenta.
Producent zapewnia, że dostarczony przez niego tabor jest w pełni zgodny z kanadyjskimi standardami. Kabiny sterownicze w wagonach czołowych są przystosowane do współpracy z różnymi typami lokomotyw EXO. Wagony środkowe mają po 147 miejsc siedzących. Są wyposażone – między innymi – w porty USB, przewijaki w toaletach oraz udogodnienia dla pasażerów z niepełnosprawnościami.
W porównaniu z wcześniej produkowanymi przez CRRC wagonami piętrowymi poszerzono też drzwi wejściowe oraz korytarze. W środku wygospodarowano dodatkowe miejsca do przewozu rowerów i wózków dziecięcych.
Operator zamówił w CRRC łącznie 44 wagony (24 jako zamówienie podstawowe, 20 w ramach prawa opcji). Wagonów sterowniczych jest 8, a przechodnich – 36. Wartość kontraktu to 204 mln dolarów kanadyjskich. Większość tej kwoty pochodzi z budżetu prowincji Quebec.
Wagony piętrowe zostały zamówione przez EXO jeszcze w roku 2017. Dostawy zaplanowano na rok 2019. Z powodu zmian specyfikacji już po zawarciu kontraktu (zamawiający zażądał wprowadzenia modyfikacji, a także zwiększenia odsetku elementów wyprodukowanych w Kanadzie), a następnie – pandemii COVID-19, doszło jednak do opóźnienia dostaw, które rozpoczęły się dopiero w lutym 2022 r. Na domiar złego jeden z pierwszych wagonów uległ w drodze do nowego właściciela wypadkowi.
Linia do Saint Jerome jest najbardziej obciążoną z pięciu tras obsługiwanych przez EXO. Jej długość wynosi ok. 63 km. Obsługujące ją pociągi zatrzymują się na 14 stacjach i przystankach.
Chiński koncern CRRC jest największym na świecie producentem taboru szynowego. Oprócz bardzo chłonnego rodzimego rynku prowadzi ekspansję również w
Azji Południowo-Wschodniej,
Europie (zwłaszcza
na Bałkanach),
Ameryce Południowej, a także na kontynencie północnoamerykańskim. Ten ostatni fakt budzi
zaniepokojenie części amerykańskich analityków – nie tylko ze względu na częste opóźnienia w dostawach pojazdów, ale także z powodu subsydiowania CRRC przez chiński rząd oraz na możliwe wykorzystywanie działalności koncernu do pozyskiwania tajemnic wojskowych.