22 kwietnia oficjalnie zainaugurowano budowę kolei dużych prędkości pomiędzy Las Vegas a Rancho Cucamonga w aglomeracji Los Angeles. Brightline West chwali się, że będzie to pierwszy tego typu projekt w USA prowadzony przez podmiot prywatny.
Brightline West oficjalnie rozpoczęło budowę linii kolejowej dużych prędkości, która połączy Las Vegas z południową Kalifornią. Trasa o długości 218 mil (ok. 350 km) zostanie zbudowana na znacznej części trasy w pasie środkowym autostrady I-15. Zdaniem inwestora będzie to idealne połączenie miast położonych w takiej odległości, że podróż samolotem jest zbyt krótka, a samochodem zbyt długa. Pociągi po nowej trasie będą się poruszały z prędkością 200 m/h (czyli ok. 320 km/h). Projekt niedawno otrzymał dofinansowanie w wysokości 3 mld USD dofinansowania federalnego. Dodatkowo 3,5 mld USD ma zostać pozyskane z emisji obligacji o wartości 3,5 mld USD.
– Ludzie od dziesięcioleci marzą o kolei o dużej prędkości w Ameryce – i teraz, dzięki miliardom dolarów wsparcia, możliwego dzięki historycznej ustawie o infrastrukturze prezydenta Bidena – powiedział Pete Buttigieg, sekretarz transportu USA. Podkreślił przy tym, że Brightline West to nowy rozdział w historii transportu w Stanach Zjednoczonych, który pozwoli na stworzenie tysięcy miejsc pracy oraz stworzy nowe możliwości rozwoju gospodarczego, a także ograniczy korki na drogach i doprowadzi do poprawy jakości powietrza.
– To historyczne przedsięwzięcie i moment, kiedy rozpoczynamy budowę pierwszego w Ameryce systemu kolejowego dużej prędkości i kładziemy fundament pod nową branżę – powiedział założyciel Brightline'a, Wes Edens, który dodał, że wypracowany przez spółkę model łączenia par miast można będzie powtórzyć w wielu innych miejscach kraju. Warto jednak zaznaczyć, że nie jest to jedyny projekt KDP realizowany obecnie w Kalifornii – trwają bowiem prace budowlane na trasie łączącej Los Angeles z San Francisco realizowane ze środków stanowych. Szerzej o tym projekcie pisaliśmy w tekście pt.
USA budują swoją pierwszą linię KDP.
Brightline West, które ma już wszystkie niezbędne pozwolenia środowiskowe, będzie biegła w środku autostrady I-15 bez skrzyżowań w jednym poziomie. Przystanki zaplanowano w Las Vegas w Nevadzie oraz w Victor Valley, Hesperii i Rancho Cucamonga w Kalifornii. Będzie to jedna z największych inwestycji transportowych realizowanych w USA ze środków prywatnych. Aby pokazać jej skalę, Brightline West podkreśla, że zostanie wykorzystane 700 tys. podkładów betonowych; 2,2 miliona ton kruszywa oraz 63 000 ton szyn stalowych. W ramach inwestycji powstanie 160 obiektów inżynierskich. Projekt będzie realizowanych zgodnie z zasadami Buy America, czyli w oparciu o krajowych wykonawców.
Po zakończeniu prac z Kalifornii (Brightline West unika podawania nazwy stacji Rancho Cucamonga – zdecydowanie lepszy dla pasażera były w końcu dojazd do samego Los Angeles, ale to nie było możliwe) do Las Vegas dojedziemy w czasie dwóch godzin, czyli prawie o połowę krócej niż jazda samochodem. Stacja w Las Vegas będzie położona na Las Vegas Strip, na północ od Blue Diamond Road między autostradą I-15 a Bulwarem Las Vegas. Miejsce to zapewnia dogodny dostęp do Międzynarodowego Lotniska im. Harry'ego Reida, Las Vegas Convention Center i stadionu Allegiant Raiders.
Stacja Victor Valley w Apple Valley będzie położona na południowy wschód od Dale Evans Parkway i skrzyżowania z autostradą I-15. Stacja ma umożliwić przyszłe połączenie z High Desert Corridor i budowaną linią z Las Vegas do San Francisco. Stacja Hesperia będzie zlokalizowana w środku autostrady I-15 na skrzyżowaniu z autostradą I-15/Joshua Street.
Stacja Rancho Cucamonga będzie położona przy skrzyżowaniu Milliken Avenue i Azusa Court w pobliżu Lotniska Ontario i zapewni przesiadkę na transport regionalny, czyli California Metrolink, którym będzie się można dostać do centrum Los Angeles.
Bazy utrzymaniowe zostaną zlokalizowane w Sloan w Nevadzie oraz w pobliżu stacji w Apple Valley.
fot. Brightline Jak podkreśla Brightline West trasa między Las Vegas a południową Kalifornią ma ogromny potencjał – teraz jest to ponad 50 mln podróży rocznie. W samej Kalifornii ok. 17 mln osób ma mieszkać w odległości do 25 mil od planowanych stacji. Zdaniem inwestora nowa linia kolejowa wygeneruje ponad 35 tys. miejsc pracy i umożliwi redukuje emisję 400 tys. ton CO2 rocznie.
Brightline West powiązane jest ze spółką Brightline, które oferuje szybkie połączenia kolejowe na Florydzie. W tym stanie, jak na razie przewozy nie idą tak dobrze jak pierwotnie planowano.
Ostatnio Brightline zredukował prognozy liczby pasażerów na ten rok.