Wszystko wskazuje na to, że już wkrótce nastąpią rewolucyjne zmiany w prawie kolejowym. Dotyczyć będą prawnego uregulowania statusu infrastruktury kolejowej i jej zarządców. Pojawi się nowa kategoria – zarządcy infrastruktury usługowej. Zmiany będą mieć kluczowe znaczenie dla podmiotów posiadających bocznice, terminale czy zaplecza techniczne. Akcja informacyjna na ten temat i dyskusje o praktycznej stronie wdrażania zmian wynikających z nowelizacji Ustawy o transporcie kolejowym muszą zacząć się już teraz. 6 grudnia odbędzie się specjalistyczne seminarium na ten temat, organizowane przez IGTL, RBF i Tor-Audytor.
Już od roku trwają prace nad tzw. „dużą nowelizacją” Ustawy o transporcie kolejowym. W ramach uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych zgłaszane były bardzo liczne poprawki, bowiem materia zmiany do tego dokumentu jest wielopłaszczyznowa i skomplikowana. Różne zaszłości w prawie polskim spowodowały sporo problemów z dostosowaniem przepisów do prawa unijnego a w szczególności Dyrektywy o jednolitym europejskim obszarze kolejowym. Wątpliwości zgłaszane podczas prac nad Ustawą można prześledzić na stronach Rządowego Centrum Legislacyjnego.
– W piątek Sejm uchwalił ostateczny kształt tej nowelizacji. Ponieważ podjęto uchwałę jednogłośnie, to raczej nie ma wątpliwości, że nowelizacja będzie zaakceptowana przez Senat i Prezydenta. Zmiany są bardzo liczne, daleko idące i, niestety, biorąc pod uwagę zakres oraz skomplikowanie przepisów kolejowych, mogą być trudne do interpretacji dla podmiotów aktywnych na rynku kolejowym – mówi Piotr Faryna, prezes Tor-Audytor, dyrektor biura Forum Kolejowego – Railway Business Forum. – A zatem mamy nowy porządek prawny, który prawdopodobnie zacznie obowiązywać mniej więcej od stycznia 2017 r. Przepisy przejściowe są dosyć skomplikowane, jednak można z grubsza powiedzieć, że na dostosowanie się do nowych regulacji przedsiębiorcy mają 12 miesięcy, przy czym autoryzacje, certyfikaty i świadectwa zachowują ważność na okres na jaki zostały wydane – dodaje Piotr Faryna.
Czy ta zmiana jest ważna dla funkcjonowania transportu kolejowego? – Wydaje się, że jest nie tylko ważna, ale stanowi swojego rodzaju małą rewolucję. Przede wszystkim chodzi o pojęcie infrastruktury i zarządcy infrastruktury – tłumaczy prezes Faryna. – Nowe definicje i nowe regulacje sprawiają, że przedsiębiorcy kolejowi będą musieli dokonać wielu zmian. Zarządcy infrastruktury kolejowej określą tzw. statut dla zarządzanej sieci kolejowej, powstanie nowa kategoria – zarządcy infrastruktury usługowej. To spore wyzwanie, przede wszystkim dla tych, którzy zajmowali się działalnością na bocznicach, terminalach, stacjach, zapleczach technicznych. Generalnie rozszerzony zostaje zakres niedyskryminującego dostępu i rynkowego podejścia do wszelkich obiektów infrastruktury. Zmienia się umocowanie Prezesa UTK, a co za tym idzie zapewne wzrośnie rola regulacyjna i nadzorcza tego urzędu. Okresy przejściowe są w skali działalności kolei bardzo krótkie, zatem jak najszybciej musimy zacząć akcję informacyjną i dyskusje o praktycznej stronie wdrażania zmian wynikających z nowelizacji Ustawy o transporcie kolejowym – podkreśla prezes Tor-Audytor.
Tematyce zmian prawnych i tego, w jaki sposób przygotować się do wymogów nowego prawa, będzie poświęcone seminarium, organizowane przez Izbę Gospodarczą Transportu Lądowego, Forum Kolejowe – Railway Business Forum i Tor-Audytor 6 grudnia w Warszawie. Warto śledzić komunikaty na stronie Tor-Konferencje, które zajmą się stroną techniczną wydarzenia.