Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Już 66 polskich lokomotyw Griffin we flocie PKP Intercity

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Data publikacji:
14-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP Intercity

Podziel się ze znajomymi:

PKP Intercity odebrało kolejne pięć lokomotyw Griffin EU160 wyprodukowanych przez nowosądecką fabrykę Newag. Teraz spółka dysponuje już 66 takimi pojazdami.

Zgodnie z zapowiedziami złożonymi blisko rok temu, PKP Intercity przyspieszyło odbiory nowych lokomotyw. Spółka systematycznie przyjmuje kolejne lokomotywy produkowane przez polskiego producenta. Tylko w marcu przewoźnik odebrał już pięć Griffinów EU160 wyprodukowanych przez nowosądecką fabrykę Newag. Zamówienia złożone przez PKP Intercity obejmują 96 lokomotyw tej serii, przewoźnik odebrał właśnie sześćdziesiąty szósty egzemplarz.

Niezawodne polskie maszyny także w Krakowie

Lokomotywy Griffin EU160 służą w PKP Intercity już od pięciu lat. Spółka jest największym odbiorcą tego typu maszyn. To sprawdzona konstrukcja o prędkości maksymalnej 160 km/h, która zastępuje starsze lokomotywy nie osiągające takiej prędkości oraz wyeksploatowane lokomotywy elektryczne serii EP09. Nowe maszyny są też bardziej niezawodne, co pozwala na podwyższanie punktualności pociągów PKP Intercity. Griffiny EU160 trafiają do kolejnych lokomotywowni PKP Intercity. Eksploatuje je już zakład w Warszawie i w Gdyni. Teraz dwie sztuki trafiły do Krakowa. Na początek pojadą na trasie Kraków – Kołobrzeg przez Wrocław i Poznań na czele pociągu IC Malczewski.

Plany taborowe na 2025 rok

W 2025 roku do PKP Intercity oprócz lokomotyw trafią także wagony. Do końca roku przewoźnik planuje odebrać 119 wagonów, w tym 95 wielofunkcyjnych wagonów COMBO. Dzięki temu podróżni będą mieli do dyspozycji więcej pociągów dostosowanych m.in. do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi czy rowerzystów.

Realizacje polskich producentów

Fabryka NEWAG realizuje dla PKP Intercity także dwa inne zamówienia oprócz dostawy lokomotyw EU160. Pierwsze to dostawa 63 lokomotyw wielosystemowych o prędkości 200 km/h, z opcją na zamówienie dodatkowych 32 pojazdów. W fabryce w Nowym Sączu będzie też wyprodukowanych 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Wartość umów podpisanych z tym producentem wynosi 7,7 mld zł brutto. PKP Intercity podpisało z polskimi producentami umowy na lokomotywy, składy zespolone i wagony o wartości ponad 16,5 mld zł.

Wartość umów podpisanych w samym 2024 roku wyniosła 11,8 mld zł. Oprócz współpracy z NEWAG PKP Intercity zleca produkcję bądź modernizację taboru firmie H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych. Poznańska fabryka zbuduje 300 nowych wagonów wraz z możliwością zamówienia dodatkowych 150 pojazdów oraz dostarczy 50 zmodernizowanych wagonów. Z kolei zakład PKP Intercity Remtrak modernizuje 150 wagonów.

Finansowanie ze środków unijnych

Zakup 46 nowych lokomotyw EU160 jest realizowany przy wsparciu środków unijnych pozyskanych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). W październiku 2024 roku PKP Intercity podpisało umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na bezzwrotne wsparcie w kwocie 2 mld 162 mln zł z KPO. Maksymalna kwota wydatków, które zostaną dofinansowane to 2 mld 297 mln zł. Poziom wsparcia ze środków UE wynosi ponad 94 procent wydatków kwalifikowalnych. Pieniądze zostaną wykorzystane na siedem zadań obejmujących zakup nowoczesnych 56 lokomotyw i modernizację 248 wagonów różnych typów, z czego trzy zadania są już zakończone, a pozostałe cztery są w trakcie realizacji. Warunkiem pozyskania unijnego grantu jest wykonanie wszystkich projektów do połowy 2026 roku.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lokomotywa z wizerunkiem Jana Czochralskiego rusza w Polskę

Tabor i technika

Lokomotywa z wizerunkiem Jana Czochralskiego rusza w Polskę

PKP Intercity 11 czerwca 2024

Pierwszy wielosystemowy Griffin na 200 km/h jest już w budowie

Infrastruktura

Newag wygrał przetarg i dostarczy kolejne lokomotywy PKP Intercity

Tabor i technika

11 Griffinów z Newagu już w PKP Intercity [aktualizacja]

Tabor i technika

Osiem Griffinów przyjechało do Warszawy [film]

Tabor i technika

Newag zamówił urządzenia trakcyjne ABB do Griffinów dla PKP IC

Tabor i technika

Zobacz również:

Lokomotywa z wizerunkiem Jana Czochralskiego rusza w Polskę

Tabor i technika

Lokomotywa z wizerunkiem Jana Czochralskiego rusza w Polskę

PKP Intercity 11 czerwca 2024

Pierwszy wielosystemowy Griffin na 200 km/h jest już w budowie

Infrastruktura

Newag wygrał przetarg i dostarczy kolejne lokomotywy PKP Intercity

Tabor i technika

11 Griffinów z Newagu już w PKP Intercity [aktualizacja]

Tabor i technika

Osiem Griffinów przyjechało do Warszawy [film]

Tabor i technika

Newag zamówił urządzenia trakcyjne ABB do Griffinów dla PKP IC

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5