Długo wyczekiwane wagony rowerowe Kolei Dolnośląskich będą miały swoją premierę 2 lipca. Wagony będą kursować w specjalnym, weekendowym pociągu uruchamianym w trakcie najbliższych wakacji na linii 285 do Sobótki i Świdnicy.
Stare wagony towarowe, które zostały zakupione przez
Koleje Dolnośląskie w celu ich modernizacji i przystosowania do przewozu dużej liczby rowerów, od początku budzą duże zainteresowanie. Przewoźnik nabył pięć takich wagonów, z których dwa aktualnie są w końcowej fazie remontu i modernizacji. Zgodnie z naszymi informacjami, dzisiaj mają przejść odbiory końcowe, które właśnie trwają.
Pociąg rowerowy na linii do Sobótki
Koleje Dolnośląskie zaplanowały, że w pierwszej fazie ich użytkowania, wagony będą włączane do specjalnego pociągu rowerowego uruchamianego
na trasie 285, która została przywrócona do użytku po ponad 20 latach od zawieszenia połączeń. Pociąg rowerowy będzie kursował w wakacyjne weekendy, a jego debiut zaplanowano już na 2 lipca.
Jeśli spojrzymy na rozkład jazdy dostrzeżemy, że od pierwszego lipcowego weekendu, na linii do Sobótki i Świdnicy zostaną uruchomione dodatkowe połączenia, kursujące jak na razie tylko w weekendy. Od 2 lipca pojawią się trzy dodatkowe pary pociągów, z czego jedną z nich będzie wspomniany już pociąg rowerowy, który odjedzie z Wrocławia Głównego do Świdnicy o 8:50, natomiast w przeciwną stronę ruszy o 15:58.
Jak to będzie działać?
– Pociąg rowerowy odjedzie z Dworca Głównego we Wrocławiu o 8:50 i powrotny ze stacji Świdnica Przedmieście o 15:58 (Sobótka Zachodnia przyj. 16:15, odj. 16:34). Załadunek i rozładunek rowerów będzie prowadzony wyłącznie na stacjach Wrocław Główny, Sobótka Zachodnia i Świdnica Przedmieście. Rowerzystów, chcących skorzystać z przejazdu prosimy o przybycie na stację ok. 20 minut przed planowanym odjazdem pociągów. Zespół Kolei Dolnośląskich będzie obecny przy załadunku i rozładunku rowerów, jednak prosimy pasażerów o podniesienie roweru na poziom wagonu i przekazanie go członkowi naszego zespołu, który będzie znajdował się na pokładzie wagonu rowerowego. – mówi nam Andrzej Padniewski z Biura Prasowego Kolei Dolnośląskich, opisujący sposób rozładunku i załadunku rowerów.
Na pokład wagonu rowerowego ma wejść 38 rowerów, a jednoślady będą przewożone w pozycji stojącej. Specjalne uchwyty będą dociskać siodełko do podłogi wagonu, bez jakiegokolwiek dotykania kierownicy. Koła rowerów będą ustabilizowane dzięki rowkom między deskami, które tworzą swego rodzaju szyny, w których będą umieszczane koła przewożonych rowerów.
W weekendy największy ruch na odcinku Sobótka – Wrocław
Jak wspomniano wcześniej, dwie pozostałe pary dodatkowych pociągów będą kursować tylko do Sobótki. Tak więc na tym odcinku, Wrocław – Sobótka, w trakcie wakacyjnych weekendów pasażerowie będą mieli do dyspozycji 9 par połączeń, w tym pociąg rowerowy. Podróżni udający się do Świdnicy będą mogli tam dojechać 7 parami pociągów, w tym jednym rowerowym, przez Sobótkę, oraz kolejnymi, kursującymi trasą przez Jaworzynę.
Dlaczego dodatkowe pary pojadą tylko do Sobótki a nie w pełnej relacji do Świdnicy?
– Z badań ruchu jakie prowadzimy wynika, że 2/3 podróżnych, którzy w szczycie weekendowym podróżują na tej trasie, podróżuje właśnie na odcinku pomiędzy Wrocławiem a Sobótką, dlatego też ten odcinek wzmacniamy dwoma parami pociągów. Kolejne pary pociągów pojawią się na trasie 285 już od września – mówi Andrzej Padniewski.
Jeden jeździ, drugi go zabezpiecza
Przedstawiciel Kolei Dolnośląskich dodaje też, że z dwóch aktualnie remontowanych wagonów tylko jeden będzie w regularnym użyciu, a drugi będzie oczekiwał w rezerwie.