– Podjąłem decyzję o dymisji wiceministra odpowiedzialnego za kolej – powiedział dziś podczas konferencji prasowej Donald Tusk. Premier dodał, że w ciągu najbliższych kilkudziesięciu godzin oczekuje decyzji w sprawie uprądkowania polskiej kolei, w tym "bardzo szybkiej rekomendacji dalszych zmian personalnych w spółkach kolejowych".
- Chcemy w sposób bardzo twardy uporządkować pewne sytuację na kolei. Podjąłem decyzję o odwołaniu wiceministra odpowiedzialnego za kolej. Dziękuję premierowi Pawlakowi, że nie stwarzał trudności, mimo że według umowy koalicyjnej koleją zajmuje się PSL. Minister Grabarczyk prowadzi teraz rozmowy z kandydatami na to stanowisko – powiedział Donald Tusk.
- Jednym z zadań nowego wiceministra będzie bardzo szybka rekomendacja dalszych zmian personalnych w spółkach kolejowych. Dotyczyć to będzie osób, które bezpośrednio odpowiadają za bałagan, który dla ludzi był taką udręką - stwierdził szef rządu.
- Mam nadzieję, że jeszcze dzisiaj otrzymacie państwo informację, kto będzie wiceministrem odpowiedzialnym za koleje i, że będzie to fachowiec, który całe życie poświęcił wyłącznie kolei ale też człowiek z zewnątrz. W tym sensie z zewnątrz, że nie będzie pracownikiem kolei w tej chwili. I nie jest to postać znana z jakiejś politycznej aktywności – zaznaczył premier.
- Minister Grabarczyk zdefiniował, co było bezpośrednim powodem, które spowodował ten bałagan, oprócz czynników obiektywnych, czyli pogodowych i dlatego można się spodziewać zmian w przynajmniej jednej z głównych spółek kolejowych. Ale myślimy także o zwiększeniu znaczenia, jeśli chodzi o koordynację pracy Urzędu Transportu Kolejowego - powiedział Donald Tusk.
- Ale spodziewajcie się państwo, że te porządki personalne w tych spółkach i urzędach do końca stycznia dotkną nie kilku osób tylko, ale większej grupy ludzi. Ja nie chcę wyprzedzać tego, co powinno być komunikatem nowego ministra odpowiedzialnego w tym rządzie za kolej - zaznaczył szef rządu.
Juliusz Engelhardt został mianowany na stanowisko podsekretarza stanu ds. kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury 2 stycznia 2008 roku. Zainteresowania i hobby: piłka nożna, żużel, wędkarstwo, podróże. Od samego początku swojej kariery naukowej związany był początkowo z Politechniką Szczecińską, a od 1985 r. z Uniwersytetem Szczeciński i tamtejszym Wydziałem Zarządzania i Ekonomiki Usług. Swoją rozprawę habilitacyjną poświęcił problemom restrukturyzacji przedsiębiorstw transportowych. Jest autorem bądź współautorem monografii, podręczników akademickich, artykułów, referatów i ekspertyz. W dorobku naukowym posiada ogółem ponad 150 prac z zakresu transportu kolejowego w Polsce. Jego publikacje ukazywały się w wielu branżowych periodykach („Rail International”, „Przegląd Komunikacyjny”, „Problemy Ekonomiki Transportu”, „Rynek Kolejowy”). Brał udział w projektach badawczych poświęconych zarówno zagadnieniom kolejowego transportu towarowego, jak i pasażerskiego. Pracował również jako ekspert na zlecenie komisji sejmowych zajmujących się problematyką transportu kolejowego. W latach 1994-1996 był zastępcą dyrektora generalnego PKP. W latach 1996-1998 pracował w radzie PKP I kadencji jako ekspert ds. ekonomiczno-finansowych. Brał udział w opracowywaniu projektów związanych z planami restrukturyzacji i prywatyzacji PKP oraz doradzał spółce w sprawach finansowych. Zasiadał w radzie nadzorczej PKP SA.
W ankiecie „Rynku Kolejowego”, w której pytaliśmy naszych Czytelników o to, kto powinien zostać zdymisjonowany w związku z grudniowym paraliżem kolei najwięcej (62 procent) głosujących uznało, że swoje posady powinien stracić zarówno wiceminister infrastruktury Juliusz Engelhardt, jak i minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. Najmniej (4 procent) było za odwołaniem Grabarczyka i pozostawieniem na stanowisku Engelhardta. 25 procent wybrało wariant odwrotny, a 8 proc uważa, że obaj powinni zachować swoje stanowiska.
Czytaj także: