Ministerstwo Obrony Narodowej informuje o swoich planach dotyczących inwestycji w infrastrukturę kolejową. Na liście priorytetów resortu znalazła się linia z Inowrocławia do Mogilna. Prace mają tam rozpocząć się za około rok.
Zwykle nieco w cieniu dużych inwestycji służących głównie obsłudze ruchu pasażerskiego pozostają modernizacje szlaków kolejowych prowadzone z myślą o obsłudze pociągów wojskowych, które są finansowane z kasy MON. W ostatnich latach resortowe przedsięwzięcia pozwoliły na przywrócenie przejezdności na kilku odcinkach, które przez dekady pozostawały nieprzejezdne, m.in. do Maszewa Lęborskiego, Regien czy Krapkowic. Jak co roku, krótko podsumowujemy roboty realizowane w ciągu minionych dwunastu miesięcy i przedstawiamy zarys planów kolejowych wojska na najbliższą przyszłość.
W tym roku rozpocznie się modernizacja trasy Zebrzydowa – Żagań W 2021 r. toczyła się jedna inwestycja kolejowa prowadzona ze środków MON – realizowana od 2019 r.
modernizacja linii kolejowej nr 410. Prace obejmują odcinek Grotniki Drawskie – Drawno, który przed ich rozpoczęciem był częściowo nieprzejezdny. – Zakończenie tych robót planowane jest na rok 2023 – informuje Wydział Prasowy Centrum Operacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej.
W tym roku rozpocząć mają się natomiast oczekiwane roboty na linii
nr 283 pomiędzy Zebrzydową a Żaganiem. Na części trasy prace będą miały charakter odtworzeniowy, bo torowisko zostało fizycznie rozebrane, a sama linia przeszła formalną likwidację. – Prace na linii kolejowej nr 283 mają zostać zakończone w 2026 r. – wskazują służby prasowe resortu.
Roboty na Kujawach w latach 2023 – 2024Ministerstwo przedstawiło także plany remontu kolejnej trasy, która dotychczas nie pojawiała się na liście odcinków przewidzianych do modernizacji czy odbudowy. – W ramach realizacji Planu Pozamilitarnych Przedsięwzięć Obronnych RP na lata 2021 – 2025 planowana jest inwestycja na linii kolejowej nr 231 – usłyszeliśmy. Mowa tu o trasie łączącej Inowrocław-Rąbinek z Mogilnem, która jest przejezdna i wykorzystywana w ruchu towarowym jedynie na odcinku Inowrocław – Kruszwica. Dalej torowisko pozostaje nieprzejezdne. Na razie nie znamy szczegółów przedsięwzięcia, które ma być przeprowadzone w latach 2023 – 2024.
Resort zapewnia, że wojsko – podobnie jak w przypadku zrealizowanych już inwestycji – nie zastrzeże sobie prawa wyłączności w dostępnie do przewidzianych do modernizacji tras. Siły zbrojne dopuszczają więc możliwość prowadzenia tam ruchu pasażerskiego czy cywilnego towarowego, a dostęp do infrastruktury będzie możliwy na zasadach ogólnych. Większość remontowanych z kasy MON tras leży jednak w oddaleniu od większych ośrodków, co istotnie ogranicza zainteresowanie przewoźników.