– Dla polskiego rynku przewozowego to będzie istotna zmiana. Wzmoże się przede wszystkim konkurencja. Należy pamiętać, że Lotos Kolej operuje w jednym z najbardziej rentownych segmentów kolejowego rynku przewozów ładunków – zauważa Józef Marek Kowalczyk, prezes Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego, komentując plany wprowadzenia na giełdę spółki Lotos Kolej.
Grupa Lotos podjęła decyzję co do przyszłości Lotos Kolej. Ma trafić na giełdę. Spółka ma być do tego gotowa w czwartym kwartale 2016 r. Czy to dobra droga dla Lotos Kolej?
Józef Marek Kowalczyk: Sądzę, że tak. Lotos Kolej jest znaczącą firmą na polskim rynku kolejowych przewozów ładunków i miała w ostatnich latach bardzo dobrą dynamikę przyrostu przewozów. Dalszy wzrost wielkości przewozów, a co za tym idzie i wartości rynkowej firmy, wymagają prywatyzacji z założeniem pozyskania funduszy do inwestowania, w tym być może i akwizycji kapitałowych. To można będzie osiągnąć w formule spółki giełdowej.
Co to oznacza dla polskiego rynku przewozowego?
Dla polskiego rynku przewozowego to będzie istotna zmiana. Wzmoże się przede wszystkim konkurencja. Należy pamiętać, że Lotos Kolej operuje w jednym z najbardziej rentownych segmentów kolejowego rynku przewozów ładunków. Generuje więc dodatnie przepływy finansowe z działalności operacyjnej (przewozowej), które może skierować na powiększenie innych segmentów rynku. To może oznaczać trudniejsze warunki działania dla niektórych konkurentów.
Całą rozmowę z Józefem Markiem Kowalczykiem przeczytasz w serwisie Monitor.
