Postępuje realizacja jednego z największych projektów z dofinansowaniem ze środków Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Podstawowym efektem wykonanych robót będzie elektryfikacja trasy. Pociągi prowadzone lokomotywami zasilanymi z sieci trakcyjnej powinny rozpocząć kursowanie w drugiej połowie bieżącego roku.
Modernizacja fragmentu połączenia Lublin – Rzeszów
Prace na liniach nr 68 na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów oraz nr 565 Charzewice – Stalowa Wola Rozwadów Towarowa to jedna z większych inwestycji dofinansowanych z unijnego programu dla pięciu województw „Ściany Wschodniej”. Jej wartość określona w zaktualizowanym w ubiegłym roku Krajowym Programie Kolejowych wynosi niespełna 450 mln zł. Założonymi efektami prac ma być m.in. elektryfikacja całego ciągu komunikacyjnego, nowa nawierzchnia torowa oraz zmodernizowane perony. Zaplanowano również likwidację ograniczeń eksploatacyjnych dla pociągów towarowych – przed modernizacją linii istniał wymóg ograniczonej długości składów oraz stosowanie drugiej lokomotywy do pokonywania wzniesień. Projekt został rozszerzony o budowę Lokalnego Centrum Sterowania w Stalowej Woli, przebudowę nastawni oraz wymianę 12 rozjazdów na stacji Stalowa Wola Rozwadów.
Postępuje elektryfikacja
Obecnie na całej modernizowanej trasie jest możliwy przejazd pociągami o trakcji spalinowej. Nadal prowadzone są działania związane z elektryfikacją linii. - Na całej trasie wybudowano sieć trakcyjną. W Lublinie, Niedrzwicy, Pułankowicach, Polichnie i Zaklikowie powstały nowe podstacje, które zapewnią zasilanie – informuje Mirosław Siemieniec. – Ostatni etap to uzyskanie niezbędnych zezwoleń na eksploatację urządzeń zasilania i sieci trakcyjnej na linii, która nigdy nie była zelektryfikowana. Zakończenie procedur przewidywane jest w drugiej połowie roku. Wówczas na całym odcinku pociągi pojadą trakcją elektryczną – wyjaśnia
Jak dodaje rzecznik prasowy PKP PLK, do lipca potrwają prace związane z zasilaniem nowych urządzeń sygnalizacyjnych na przejazdach kolejowo-drogowych.
Charzewice udostępnione podróżnym, Zaklików Miasto jeszcze nie
Jednym z ważnych efektów jest budowa nowych przystanków kolejowych. Nowe perony mają na celu przybliżyć transport kolejowy mieszkańcom dwóch miast położonych na terenie województwa podkarpackiego – Stalowej Woli (60 tys. mieszkańców) i Zaklikowa (3 tys.). – Dzięki nowym przystankom mieszkańcy Podkarpacia otrzymają lepszy dostęp do kolei. Perony będą miały wygodne ławki, wiaty i tablice z informację pasażerską. Zostaną wyposażone w pochylnie, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Większy komfort obsługi zapewni czytelne oznakowanie i lepsze oświetlenie – opisuje Mirosław Siemieniec.
Jak informowaliśmy na naszym portalu, przystanek Stalowa Wola Charzewice został udostępniony podróżnym wraz z wejściem w życie pierwszej korekty rocznego rozkładu jazdy pociągów, czyli 15 marca. Zatrzymuje się przy nim pociąg TLK Zamoyski łączący Przemyśl z Piłą.
Nadal podróżni nie mogą korzystać z przystanku Zaklików Miasto. - Oddanie do eksploatacji przystanku Zaklików Miasto będzie możliwe po uzyskaniu niezbędnych zgód i pozwoleń – zapewnia udzielający informacji „Rynkowi Kolejowemu”.