Partnerzy serwisu:
Biznes

Jeszcze słowo o Pendolino – czyli nie ma nic gorszego niż defetyzm

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting
METRANS

Data publikacji:
14-08-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Jeszcze słowo o Pendolino – czyli nie ma nic gorszego niż defetyzm
Jestem przerażony skalą sceptyczno-prześmiewczych komentarzy, które pojawiły się w poniedziałek w mediach w związku z przyjazdem pierwszego Pendolino do Polski. Jeśli nawet będzie to „Mercedes na gminnych drogach”, to jednak jest to Mercedes, a nie – jak dotąd – Trabant, w najlepszym wypadku Polonez - pisze dziennikarz portalu "RynekInfrastruktury.pl" Paweł Rydzyński.

Zmiana marki wpisuje się w ciąg zmian cywilizacyjnych, na które – dzięki środkom pomocowym z UE – mamy szansę pierwszy raz w historii tego kraju. I niewykluczone, że ostatni. Niewykorzystanie tej szansy byłoby czymś znacznie więcej niż grzechem zaniechania.

Kilka tygodni temu jeden z opiniotwórczych polskich tygodników zamieścił listę najbardziej przeinwestowanych przedsięwzięć, na które zdecydowano się w Polsce przy okazji wydatkowania pieniędzy w unijnej perspektywie finansowej 2007-13. Zakup Pendolino znalazł się na tej liście m.in. obok budowy podziemnego dworca Łódź Fabryczna i lotniska w Lublinie. Oczywiście, chcąc rozwijać tego rodzaju rankingi, można wyliczać w nieskończoność: tunel do Okęcia, tramwaj-metro w Poznaniu, Pomorska Kolej Metropolitalna, przeskalowane stadiony, aquaparki w co drugiej wsi… Nie wszystkie inwestycje są współfinansowane ze środków UE, ale wszystkie posiadają wspólny mianownik: idą w setki (a przynajmniej dziesiątki) milionów złotych, niektóre nawet w miliardy. I wszystkie muszą zmagać się z pytaniami: „czy warto”.

Broń Boże nie chcę w tym miejscu bronić tezy, że wszystkie inwestycje są mądre, uszyte na miarę, uzasadnione społecznie i ekonomicznie. Koronnym tego dowodem jest choćby problem z lotniskiem w Kosakowie, co do którego nawet Komisja Europejska ma coraz mniej wątpliwości, czy przypadkiem decyzja o jego budowie była dowodem przerostu ambicji władz Gdyni. Przykłady można mnożyć – pierwsze z brzegu wątpliwości do lotniska w Babimoście, Modlinie i Radomiu. Ale te i zapewne wiele jeszcze innych przedsięwzięć wcale nie pozwalają na postawienie kategorycznego wniosku, iż pewne przeskalowanie inwestycji jest czymś złym.

Horyzont myślenia o transporcie jest w przypadku znacznej części opinii publicznej w Polsce niezwykle wąski. W sumie trudno się dziwić. Realia społeczno-gospodarcze, a wcześniej przez dziesiątki lat także polityczne, przyczyniły się do tego, że przeciętnemu Polakowi transport kojarzy się albo z pociągiem ezt typu EN57, albo z własnym samochodem sprowadzonym za 500 euro zza Odry i „wyklepanym” w warsztacie u szwagra. Tego rodzaju myślenie trudno jest zmienić – człowiek z natury przyzwyczaja się do tego, co dobrze zna i jednocześnie odczuwa strach przed nowościami.

Ale proces, dzięki któremu komunikacja publiczna, drogi rowerowe, obiekty sportowe czy place zabaw powoli zaczynają u nas wyglądać tak jak na Zachodzie, nie powinien wyhamować tylko dlatego, że defetyzm jest polską specjalnością.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwsze Pendolino Szczecin – Warszawa

Pasażer

Pierwsze Pendolino Szczecin – Warszawa

Jakub Rösler 15 grudnia 2024

Pendolino PKP Intercity. Największy sukces polskiej kolei?

Prawo i polityka

Pendolino w Polsce 30 lat temu. Rekord Europy Środkowo-Wschodniej AD 1994

Tabor i technika

Bilety na Pendolino dostępne u konduktorów bez gigantycznych dopłat

Pasażer

Pendolino skierowane w tor w kierunku Sochaczewa. Miało jechać do Gliwic

Infrastruktura

Zobacz również:

Pierwsze Pendolino Szczecin – Warszawa

Pasażer

Pierwsze Pendolino Szczecin – Warszawa

Jakub Rösler 15 grudnia 2024

Pendolino PKP Intercity. Największy sukces polskiej kolei?

Prawo i polityka

Pendolino w Polsce 30 lat temu. Rekord Europy Środkowo-Wschodniej AD 1994

Tabor i technika

Bilety na Pendolino dostępne u konduktorów bez gigantycznych dopłat

Pasażer

Pendolino skierowane w tor w kierunku Sochaczewa. Miało jechać do Gliwic

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5