Przewozy Regionalne mają już zgody większości marszałków do uruchomienia programu restrukturyzacji. Zakończyły się bowiem negocjacje z samorządem województwa wielkopolskiego.
Zgodnie z deklaracją Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju w tzw. ustawie okołobudżetowej znalazła się informacja o możliwości przekazania środków pieniężnych w 2015 roku na wsparcie procesu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. Jak pisaliśmy, do wdrożenia porozumienia wystarczyła zgoda nie wszystkich, a jeszcze jednego marszałka. Do większości głosów przewoźnikowi brakowało jedynie właściciela co najmniej 2,51 proc. udziałów. To właśnie się udało.
Jak poinformowało biuro prasowe spółki Przewozy Regionalne zakończyły negocjacje z samorządem województwa wielkopolskiego. Poparł on scenariusz restrukturyzacji spółki polegający na pozyskaniu większościowego inwestora ze strony skarbu państwa. Zakłada on, że kwota w wysokości 750 mln zł przeznaczona zostanie na oddłużenie firmy oraz jej rozwój. Po dopełnieniu kwestii formalnych marszałek Wielkopolski będzie ósmym właścicielem przewoźnika popierającym restrukturyzację w tej formie. Zarząd Przewozów Regionalnych kontynuuje rozmowy z przedstawicielami pozostałych województw.
Wariant restrukturyzacji z pozyskaniem strategicznego inwestora oraz wprowadzeniem długoletnich umów przewozowych formalnie popierają w tej chwili marszałkowie siedmiu województw – mazowieckiego, śląskiego, kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego, opolskiego oraz pomorskiego. Po dopełnieniu kwestii formalnych Wielkopolskie będzie ósmym województwem, które opowiedziało się za restrukturyzacją w tej formie. Oznacza to poparcie właścicieli reprezentujących 57,2 proc. udziałów.
- Dokapitalizowanie Przewozów Regionalnych poprzez pozyskanie strategicznego inwestora ze strony Skarbu Państwa w ocenie MIiR, jak i naszej, jest najlepszym scenariuszem dla przyszłości spółki. Jego realizacja pozwoli na osiągnięcie trwałej rentowności w ciągu najbliższych pięciu lat. Cieszę się, że grono właścicieli popierających restrukturyzację Przewozów Regionalnych systematycznie się powiększa – mówi Tomasz Pasikowski, prezes zarządu Przewozów Regionalnych. – Wszystkim nam zależy na dobru spółki, a co za tym idzie na szybkim podjęciu optymalnych działań, które będą miały szansę ją uzdrowić. Dlatego kontynuujemy negocjacje w województwach.
Plan restrukturyzacji zakłada, że partner strategiczny reprezentujący Skarb Państwa wniesie do spółki środki finansowe w wysokości około 750 mln zł, stając się tym samym jej większościowym udziałowcem. Kwota ta ma zostać przeznaczona zarówno na spłacenie historycznych długów Przewozów Regionalnych szacowanych na 600 mln zł, jak i na przeprowadzenie działań restrukturyzacyjnych wewnątrz spółki. Jednocześnie mają zostać wprowadzone co najmniej pięcioletnie umowy na świadczenie usług przewozowych w poszczególnych województwach, a nie jak dotychczas roczne czy dwuletnie. Dzięki nim spółka ma szansę na większą stabilność pracy, a także możliwość zaplanowania m.in. inwestycji w tabor.
Województwa dolnośląskie, zachodniopomorskie i małopolskie są przeciwne zaproponowanemu kształtowi reformy. Ich stanowiska można poznać tutaj oraz tutaj.