Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zgodziło się na pełne wykorzystywanie w Polsce kontenerów 45’ – informuje portal promare.pl. Oznacza to większą wagę przewożących je pojazdów.
Kontenery będą stosowane w transporcie kombinowanym. Decyzja MIR była związana z dyrektywą unijną 92/106 w tej sprawie. Problem stanowił bowiem ciężar samochodu z określonej wielkości kontenerem.
Do tej pory dopuszczalny ciężar wynosił 42 tony, a w transporcie kombinowanym mógł być on przekroczony o 2 tony, co odpowiadało transportowi kontenera 40’. Nowe regulacje podnoszą normę do 44 ton, co umożliwi pełne wykorzystanie pojemników 45’.
Dopuszczenie przewozów kontenerów 45’ pomiędzy terminalem intermodalnym i odbiorcą taborem kolejowym to dobry znak, zwłaszcza, że w transporcie morskim wyraźnie wzrasta popularność użytkowania właśnie takich kontenerów.
Dopuszczenie do przewozu kontenerów 45-stopowych w transporcie drogowym rekomendował w 2013 roku Urząd Transportu Kolejowego. Jak podawał UTK, w krajach europejskich, w których zezwolono na zwiększony limit ładowności oraz nienormatywne wymiary na określonych warunkach w transporcie drogowym uzyskano: lepszą efektywność ekonomiczną przedsiębiorstw, pozytywny lub co najmniej neutralny wpływ na środowisko, wypadkowość porównywalną z transportem wykorzystującym standardowe pojazdy, brak przejmowania ładunków z transportu kolejowego przez duże pojazdy.
Kolejowy urząd stwierdzał, że dopuszczenie nienormatywnych pojazdów na nieduże odległości (dowozowe, odwozowe) umożliwi odbieranie tych jednostek z terminali obsługujących transport kolejowy do klienta i tym samym zapewni transport tej jednostki na terenie kraju w systemie door to door.
Tekst pochodzi z portalu Rynek Infrastruktury.pl