Nikłe zainteresowanie producentów zapytaniem PKP Intercity o wagony specjalne do przewozu wojska nie zniechęciło przewoźnika. Właśnie ogłasza przetarg na dostawę ośmiu wagonów osobowych specjalnych na potrzeby Sił Zbrojnych RP.
Zapytanie PKP IC o wagony do przewozu żołnierzy zostało ogłoszone w sierpniu. Przewoźnik pytał o wyjątkowe jednostki – nie tylko wyposażone w szafki na broń czy pokój dowódcy, ale też o możliwość wjazdu nimi do niemal wszystkich europejskich krajów, gdzie istnieje tor o szerokości 1435 mm.
Więcej o zamówieniu pisaliśmy tutaj.
Zapytanie ofertowe ogłoszono na zlecenie Ministerstwa Obrony Narodowej. Resort
tłumaczył „Rynkowi kolejowemu”, że do tej pory polskie wojsko bardzo często korzystało z tego typu pojazdów, z tą różnicą, że musiało pożyczać je z zewnątrz. Z odpowiedzi producentów taboru wynika jednak, że
żadna z firm nie jest w stanie w pełni zrealizować takiego zamówienia, głównie ze względu na życzenie uzyskania homologacji w wielu krajach.
Jak się okazuje, nie zniechęciło to MON i PKP Intercity. W biuletynie unijnych zamówień publicznych ukazała się właśnie informacja o ogłoszeniu przez PKP Intercity przetargu na dostawę ośmiu wagonów osobowych specjalnych do przewozu osób na potrzeby Sił Zbrojnych RP – tylu, ile było we wcześniejszym zapytaniu ofertowym.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa 6 wagonów bezprzedziałowych specjalnych 2. klasy do przewozu żołnierzy oraz 2 wagonów przedziałowych specjalnych 2. klasy do przewozu konwoju. MON bardzo obniżył swoje wymagania w zakresie podróżowania po Europie. Wagony muszą posiadać zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji podsystemu zgodnego z TSI oraz dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań krajowych w zakresie eksploatacji po sieciach Polski, Czech, Słowacji, Węgier oraz Rumunii.
Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego. Zamawiający wymaga dostarczenia wagonów fabrycznie nowych. Dostawa wagonów z dopuszczeniem na polską sieć ma nastąpić do 1 grudnia 2019 roku. Dokumenty dopuszczające pojazdy do ruchu w pozostałych wymienionych państwach można dostarczyć w ciągu 48 miesięcy od odbioru ostatniego wagonu.
Zamawiający wymaga udzielenia gwarancji i rękojmi na dostarczane wagony na okres nie krótszy niż 48 miesięcy. Do tego okres gwarancji i rękojmi będzie punktowany w przetargu (10 proc. oceny). Pozostałe 90 proc. kryterium wyboru wykonawcy stanowi cena.