Czy już w czerwcu ruszą pociągi z Warszawy przez Hrebenne do Rawy Ruskiej i Lwowa? Prywatny przewoźnik SKPL złożył wniosek o dostęp do tej trasy w Urzędzie Transportu Kolejowego.
Na początku kwietnia
dość niespodziewanie odbył się przejazd testowy pociągu z Lublina do Rawy Ruskiej. Prowadzony był pociągiem SN84 prywatnej spółki SKPL, a na pokładzie byli m. in. wiceminister ds. odbudowy Ukrainy Ołeksandr Kubrakow i polski minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Ukraińcy zajmowali się
rewitalizacją kilku odcinków linii Lwów – Rawa Ruska od połowy 2022 roku. Teraz prace są już w zasadzie zakończone. Strona polska musi jeszcze
uruchomić przejście graniczne i procedury kontroli celnej.
Tymczasem wygląda na to, że uruchomienie pociągu odbędzie się bez dotacji z budżetu państwowego czy marszałkowskiego. 18 kwietnia do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynął wniosek spółki SKPL Cargo w sprawie uruchomienia pasażerskiego połączenia komercyjnego na trasie Warszawa Wschodnia – Hrebenne (gr.) – Warszawa Wschodnia (w ramach wykonywanego połączenia na trasie międzynarodowej Warszawa Wschodnia – Rawa Ruska / Lwów – Warszawa Wschodnia), w okresie od 1 czerwca 2023 r. do 31 maja 2028 roku.
Zgodnie z utartą już praktyką, by zmaksymalizować szanse na pozytywną decyzję UTK, przewoźnik zgłosił że na terenie Polski pociąg dostępny będzie wyłącznie w komunikacji międzynarodowej. Standardowo Urząd czeka teraz na wnioski o badanie równowagi ekonomicznej połączeń, choć wydaje się że to tylko formalność, bo w tym wypadku nie ma kto ich zgłosić.
Według wniosku, pociągi miałyby być uruchamiane codziennie, po 1 parze pociągów o pojemności minimum 240 osób. Odjazd z Warszawy Wschodniej zaplanowano na 14:00. z Lublina - o 16:00, z Hrebennego, po kontroli granicznej o 19:01. Przyjazd do Rawy Ruskiej zaplanowano na 20:15 czasu lokalnego, ze skomunikowaniem na pociąg Ukrzaliznycia do Lwowa. Powrót z Rawy Ruskiej zaplanowano o 08:45 czasu lokalnego z przyjazdem do Warszawy Wschodniej o 13:00. Trasa poprowadzi po sieci PKP PLK liniami nr 7, 563 i 69.