PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na realizację prac torowych między Wolsztynem a Drzymałowem. Jednocześnie spółka otrzymała dofinansowanie z wielkopolskiego programu operacyjnego na tę wartą ponad 100 mln zł inwestycję. Prace potrwają dwa lata.
Przetarg na Zarządca infrastruktury ogłosił przetarg na rewitalizację odcinka Wolsztyn – Drzymałowo na linii 357
w sierpniu ubiegłego roku. Zamówienie ma tryb „Projektuj i buduj”. Oprócz wymiany nawierzchni wraz z rozjazdami przewidziano także szereg prac towarzyszących. O zakresie piszemy
w tym miejscu.
Dwa lata prac
Dzisiaj, 11 miesięcy po ogłoszeniu postępowania udało się podpisać umowę na realizację. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dziś (28 lipca) umowy z wykonawcą, firmą Infra Silesia, na przygotowanie dokumentacji i realizację prac budowlanych oraz z Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego na dofinansowanie inwestycji ze środków Unii Europejskiej.
Koszt prac wyniesie 108 mln zł (netto), a dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego przyznano w wysokości ok. 83 mln zł. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w IV kw. br., po opracowaniu projektu, a zakończenie – do końca lipca 2023 r.
Wzrośnie prędkość pociągów
Jak informuje PKP PLK, po realizacji prac między Wolsztynem a Drzymałowem możliwe będzie zwiększenie prędkości pociągów do 120 km/h (obecnie prędkość wynosi od 40 do 80 km/h). Na ok. 15 km odcinku ułożony zostanie nowy, bezstykowy tor. Zmniejszy się hałas i oddziaływanie kolei na środowisko. Modernizacja urządzeń sterowania ruchem na stacjach Rakoniewice i Wolsztyn ma poprawić przepustowość trasy, na którą będzie mogło wyjechać więcej składów.
W Wolsztynie i Grodzisku Wielkopolskim powstaną nowe perony, na nich wiaty, ławki i jasne oświetlenie. PLK zapowiada dotykowe oznakowanie, elektroniczne wyświetlacze i gabloty informacyjne oraz wyremontowane przejścia podziemne i pochylnie. PLK zapowiada balustrady i stojaki rowerowe. Przebudowa obejmie 21 przejazdów kolejowo-drogowych. Skrzyżowania zyskają nową nawierzchnię, a na części z nich zamontowane zostaną dodatkowe zabezpieczenia: sygnalizatory i rogatki oraz monitoring.
Jak zapowiada PKP PLK, inwestycja uzupełni zrealizowane już prace między Wolsztynem a Poznaniem (linia nr 357, Powodowo – Luboń k. Poznania). Od 2014 r. pociągi jeżdżą nowym torem na odcinku Drzymałowo – Grodzisk Wielkopolski. Podróżni korzystają z nowego przystanku w Grąblewie i nowych peronów m.in. w Rakoniewicach, Tłokach i Rostarzewie. Na linii z początku XX w. pozostawiono m.in. dawne semafory kształtowe, a rozkładowe przewozy pasażerskie
prowadzone są często z wykorzystaniem parowozów z Parowozowni Wolsztyn.