PKP PLK podpisała umowę na modernizację odcinka Ozorków – Łęczyca na linii nr 16. Pasażerowie nie zyskają jednak "nowego komfortu" podróżowania, bo zaraz po zakończeniu prac linia zostanie ponownie zamknięta na naprawę kolejnego odcinka.
PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o podpisaniu wartej 130 mln zł umowy na dokumentację i modernizację linii nr 16 na odcinku Ozorków – Łęczyca. Niestety, nie podano z kim została podpisana umowa, niemniej
przetarg wygrało konsorcjum firm: Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu, E=R=G Polska oraz Alusta. To ważne, bo lider konsorcjum jest spółką z grupy PKP PLK. Warto zauważyć, że choć złożyło ono najtańszą ofertę 159,4 mln zł brutto (129,6 mln zł netto), nawet ono nie zmieściło się w wyznaczonym przez PKP PLK kosztorysie.
Konsorcjum ZRK DOM zaoferowało też najkrótszy czas zamknięć torowych ze wszystkich wykonawców – 3640 godzin, czyli równowartość 151 dni. To bardzo istotne, bo linia kolejowa jest jednotorowa, czyli zamknięcia uniemożliwią kursowanie pociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, PKP Intercity czy też towarowych.
Po zamknięciu – zamknięcie. A potem drugi torInwestycja PKP PLK na jednotorowej linii nr 16 podzielona jest na etapy.
Jak już informowaliśmy, po dziesięciokilometrowym odcinku Ozorków – Łęczyca modernizowane będą odcinki Zgierz – Ozorków i Ozorków – Łęczyca. W czasie zamknięcia tych odcinków modernizowanym w pierwszej kolejności środkowym odcinkiem pociągi nie pojadą.
Modernizacja (zakwalifikowana w postępowaniu przetargowym jako "budowa linii kolejowej") nie wyśrubuje parametrów linii – prędkość maksymalna po zakończeniu prac została określona na 120 km/h (obecnie – 70 km/h) dla pociągów pasażerskich i 100 km/h dla towarowych. Przede wszystkim nie podniesie się jednak jej przepustowość – budowa drugiego toru jest dopiero planowana. Jeśli PLK się na to zdecyduje, trzeba się będzie liczyć z kolejnymi utrudnieniami na zmodernizowanej linii podczas budowy drugiego toru. Alternatywą jest budowa nowej, dwutorowej linii.
Jednym z rozważanych wariantów jest poprowadzenie torów wzdłuż autostrady A1.
Jaki zakres prac?Jak podaje PKP PLK, w ramach modernizacji odcinka powstaną nowe, wyższe perony na stacjach Ozorków i Łęczyca oraz przystanku Sierpów. Mają być wyposażone w nowe wiaty, ławki, gabloty informacyjne, system oznakowania dotykowego oraz stojaki rowerowe. Poprawić mają się dojścia w poziomie torów, dostosowane do obsługi osób o ograniczonej zdolności poruszania się.
Przebudowany zostanie układ torowy na stacjach Ozorków i Łęczyca oraz wymieniona zostanie sieć trakcyjna. Na stacji Ozorków zostanie rozbudowane Lokalne Centrum Sterowania. Inwestycja obejmuje ok. 17 km torów (razem z torami stacyjnymi; sam odcinek Ozorków – Łęczyca ma 10 kilometrów – przyp, JM), 5 peronów, 2 mosty, 4 przepusty oraz 17 rozjazdów i 10 przejazdów kolejowo-drogowych. Inwestycja finansowana jest w całości ze środków budżetowych.
W ramach projektu Łódź – Kutno jako pierwsza ma ruszyć rewitalizacja dwutorowej linii nr 15 na odcinku Łódź Kaliska – Zgierz. Tu również
najtańszą (ale przekraczającą kosztorys) ofertę złożyło konsorcjum z ZRK DOM jako liderem. Prace ruszą tu szybciej, bo przetarg obejmował tylko wykonanie zaprojektowanej już inwestycji.
Aktualizacja: Premier obecny przy podpisaniuJak poinformowała "Rynek Kolejowy" PKP PLK, umowa została uroczyście podpisana w obecności premiera Mateusza Morawieckiego i wiceministra Andrzeja Bittela. To jedna z pierwszych, jeśli nie pierwsza tego typu uroczystość, na której obecny był premier Morawiecki. – Legendy mówiły, że kiedy Boruta zbliżał się do Łęczycy, to słychać było tętent koni. Zakładam, że po modernizacji nie będzie za bardzo słychać tych pociągów, które tak dudnią, jak będą się zbliżały do Łęczycy –
powiedział premier na nagraniu Telewizji Polskiej. I trudno nie spointować, że pociągów rzeczywiście nie będzie słychać, kiedy linia zostanie ponownie zamknięta...