Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Umowa na krótki odcinek linii 16 podpisana w obecności premiera

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
01-10-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PKP PLK podpisała umowę na modernizację odcinka Ozorków – Łęczyca na linii nr 16. Pasażerowie nie zyskają jednak "nowego komfortu" podróżowania, bo zaraz po zakończeniu prac linia zostanie ponownie zamknięta na naprawę kolejnego odcinka.

PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o podpisaniu wartej 130 mln zł umowy na dokumentację i modernizację linii nr 16 na odcinku Ozorków – Łęczyca. Niestety, nie podano z kim została podpisana umowa, niemniej przetarg wygrało konsorcjum firm: Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu, E=R=G Polska oraz Alusta. To ważne, bo lider konsorcjum jest spółką z grupy PKP PLK. Warto zauważyć, że choć złożyło ono najtańszą ofertę 159,4 mln zł brutto (129,6 mln zł netto), nawet ono nie zmieściło się w wyznaczonym przez PKP PLK kosztorysie.

Konsorcjum ZRK DOM zaoferowało też najkrótszy czas zamknięć torowych ze wszystkich wykonawców – 3640 godzin, czyli równowartość 151 dni. To bardzo istotne, bo linia kolejowa jest jednotorowa, czyli zamknięcia uniemożliwią kursowanie pociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, PKP Intercity czy też towarowych. 

Po zamknięciu – zamknięcie. A potem drugi tor

Inwestycja PKP PLK na jednotorowej linii nr 16 podzielona jest na etapy. Jak już informowaliśmy, po dziesięciokilometrowym odcinku Ozorków – Łęczyca modernizowane będą odcinki Zgierz – Ozorków i Ozorków – Łęczyca. W czasie zamknięcia tych odcinków modernizowanym w pierwszej kolejności środkowym odcinkiem pociągi nie pojadą. 

Modernizacja (zakwalifikowana w postępowaniu przetargowym jako "budowa linii kolejowej") nie wyśrubuje parametrów linii – prędkość maksymalna po zakończeniu prac została określona na 120 km/h (obecnie – 70 km/h) dla pociągów pasażerskich i 100 km/h dla towarowych. Przede wszystkim nie podniesie się jednak jej przepustowość – budowa drugiego toru jest dopiero planowana. Jeśli PLK się na to zdecyduje, trzeba się będzie liczyć z kolejnymi utrudnieniami na zmodernizowanej linii podczas budowy drugiego toru. Alternatywą jest budowa nowej, dwutorowej linii. Jednym z rozważanych wariantów jest poprowadzenie torów wzdłuż autostrady A1.

Jaki zakres prac?

Jak podaje PKP PLK, w ramach modernizacji odcinka powstaną nowe, wyższe perony na stacjach Ozorków i Łęczyca oraz przystanku Sierpów. Mają być wyposażone w nowe wiaty, ławki, gabloty informacyjne, system oznakowania dotykowego oraz stojaki rowerowe. Poprawić mają się dojścia w poziomie torów, dostosowane do obsługi osób o ograniczonej zdolności poruszania się.

Przebudowany zostanie układ torowy na stacjach Ozorków i Łęczyca oraz wymieniona zostanie sieć trakcyjna. Na stacji Ozorków zostanie rozbudowane Lokalne Centrum Sterowania. Inwestycja obejmuje ok. 17 km torów (razem z torami stacyjnymi; sam odcinek Ozorków – Łęczyca ma 10 kilometrów – przyp, JM), 5 peronów, 2 mosty, 4 przepusty oraz 17 rozjazdów i 10 przejazdów kolejowo-drogowych. Inwestycja finansowana jest w całości ze środków budżetowych.

W ramach projektu Łódź – Kutno jako pierwsza ma ruszyć rewitalizacja dwutorowej linii nr 15 na odcinku Łódź Kaliska – Zgierz. Tu również najtańszą (ale przekraczającą kosztorys) ofertę złożyło konsorcjum z ZRK DOM jako liderem. Prace ruszą tu szybciej, bo przetarg obejmował tylko wykonanie zaprojektowanej już inwestycji.

Aktualizacja: Premier obecny przy podpisaniu

Jak poinformowała "Rynek Kolejowy" PKP PLK, umowa została uroczyście podpisana w obecności premiera Mateusza Morawieckiego i wiceministra Andrzeja Bittela. To jedna z pierwszych, jeśli nie pierwsza tego typu uroczystość, na której obecny był premier Morawiecki. – Legendy mówiły, że kiedy Boruta zbliżał się do Łęczycy, to słychać było tętent koni. Zakładam, że po modernizacji nie będzie za bardzo słychać tych pociągów, które tak dudnią, jak będą się zbliżały do Łęczycy – powiedział premier na nagraniu Telewizji Polskiej. I trudno nie spointować, że pociągów rzeczywiście nie będzie słychać, kiedy linia zostanie ponownie zamknięta...
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5