Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Koniec prędkości 30 km/h na linii Sucha Beskidzka - Żywiec. Będzie 100 km/h

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
26-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
26-06-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Koniec prędkości 30 km/h na linii Sucha Beskidzka - Żywiec. Będzie 100 km/h
Fot. PKP PLK
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z wykonawcą za ponad 360 mln zł netto na inwestycję między Suchą Beskidzką a Żywcem w ramach KPO.

Trasa kolejowa Sucha Beskidzka – Żywiec stanowi fragment linii nr 97 Skawina – Żywiec. Małopolski odcinek linii nr 97 między Skawiną a Suchą Beskidzką został zmodernizowany w ramach większego projektu inwestycyjnego na kolejowej zakopiance. Tam efektem prac jest skrócenie czasu jazdy między Krakowem a Zakopanem.

Kolejny projekt, dotyczący odcinka Sucha Beskidzka - Żywiec, pozwali na poprawienie komunikacji między województwem małopolskim a śląskim dla górskich i podgórskich miejscowości. 

Przystanki i stacje od nowa

Zmodernizowane zostaną perony na stacjach i przystankach Stryszawa, Lachowice, Lachowice Centrum, Kurów Suski, mijanka Hucisko, Pewel Wielka, Pewel Wielka Centrum, Pewel Mała, Żywiec Sporysz. Obiekty będą przygotowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami. Na linii pojawi się 35 kilometrów nowych torów i nowa sieć trakcyjna.

– Dla podniesienia standardów linii i bezpieczniejszych podróży, zaplanowaliśmy remont 90 przepustów oraz 55 przejazdów kolejowo-drogowych w miejscowościach: Stryszawa, Lachowice, Hucisko, Jeleśnia, Żywiec – napisały służby prasowe PKP Polskich Linii Kolejowych.

Jaki będzie efekt inwestycji w czasie przejazdu?

PKP Polskie Linie Kolejowe w informacji prasowej nie wspominają o najważniejszym spodziewanym efekcie inwestycji, jakim ma być znaczne skrócenie czasu przejazdu między Żywcem a Suchą Beskidzką. Obecnie po linii kursuje śladowa liczba pociągów, które 35 kilometrowy odcinek przejeżdżają w czasie 1 godziny i 27 minut, jeśli zatrzymują się na wszystkich przystankach i o 10 minut szybciej, jeśli wykonują kurs pospieszny. Dzieje się tak, ponieważ na większości odcinka Żywiec - Sucha Beskidzka można jeździć z prędkością maksymalną 40, lub nawet 30 km/h, a trasa nie była remontowana od początku lat 80-tych, gdy przeprowadzono jej elektryfikację.

Modernizacja ma doprowadzić do podniesienia prędkości na linii do 100 km/h oraz do 60, 70 i 80 km/h tam, gdzie linia prowadzona jest na ostrych łukach, co skróci czas przejazdu trzykrotnie! PLK we wcześniejszych komunikatach podawała, że efektem całej inwestycji będzie możliwość pokonania dystansu między Żywcem a Krakowem w 2 godziny (z wykorzystaniem zmodernizowanego już odcinka Sucha Beskidzka - Kraków). Obecnie jednak między miastami po linii 97 nie kursują żadne bezpośrednie pociągi. Być może naprawa całej trasy zakończy ten marazm.

(Errata: w pierwszej wersji tekstu pisaliśmy o prędkości maksymalnej 120 km/h. Takiej jednak na tej linii, z uwagi na ukształtowanie terenu i geometrię linii, nie będzie. Za pomyłkę przepraszamy)

Wykonawcą Strabag

Umowę, zgodnie z naszym zleceniem na zaprojektowanie i wykonanie prac budowlanych na trasie Sucha Beskidzka – Żywiec w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka” zrealizuje Firma Strabag Sp. z o.o. Przedsięwzięcie za ponad 360 mln zł netto zostanie sfinansowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Prace mają się zakończyć z końcem 2025 roku.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Transport intermodalny: tracimy szansę na sukces?

Biznes

Transport intermodalny: tracimy szansę na sukces?

Paweł Rydzyński 15 czerwca 2024

Startuje konkurs na tramwaje z KPO. Kogo premiuje?

Zintegrowany transport

Pro Kolej: Nie mrozić celów klimatycznych w KPO

Prawo i polityka

Pro Kolej: Nie mrozić celów klimatycznych w KPO

Fundacja ProKolej 23 kwietnia 2024

MFiPR: 40 mld zł z KPO na zazielenianie terenów miast. Także na pojazdy i budowę torów tramwajowych

Prawo i polityka

CUPT rozstrzyga konkurs na dofinansowanie taboru z KPO

Prawo i polityka

Zobacz również:

Transport intermodalny: tracimy szansę na sukces?

Biznes

Transport intermodalny: tracimy szansę na sukces?

Paweł Rydzyński 15 czerwca 2024

Startuje konkurs na tramwaje z KPO. Kogo premiuje?

Zintegrowany transport

Pro Kolej: Nie mrozić celów klimatycznych w KPO

Prawo i polityka

Pro Kolej: Nie mrozić celów klimatycznych w KPO

Fundacja ProKolej 23 kwietnia 2024

MFiPR: 40 mld zł z KPO na zazielenianie terenów miast. Także na pojazdy i budowę torów tramwajowych

Prawo i polityka

CUPT rozstrzyga konkurs na dofinansowanie taboru z KPO

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5