Podpisano umowę na opracowanie studium wykonalności dla rozwoju sieci kolejowej w Małopolsce. Dokument pomoże określić najważniejsze inwestycje na kolejne lata. Ma być gotowy w 2023 roku.
O przetargu na "studium wykonalności kolejowych inwestycji infrastrukturalnych w Małopolsce"
pisaliśmy kilka miesięcy temu. Dziś, cztery miesiące po otwarciu ofert, podpisano umowę z wykonawcą. Zadanie zrealizuje konsorcjum Infra CD z Instytutem Kolejnictwa. Wartość umowy to ponad 1,8 mln zł netto, a 25 proc. kwoty przekaże województwo małopolskie.
– Podpisana umowa, to kolejny, ważny etap w rozwoju infrastruktury kolejowej w naszym regionie. Kolej jest transportem wybieranym przez Małopolan, ale także przez turystów, więc nieustanne zwiększanie możliwości i komfortu podróży jest naszym priorytetowym działaniem. Kolejne inwestycje zapewnią jeszcze bezpieczniejszą i szybszą podróż do domu, pracy czy szkoły – podkreślił Łukasz Smółka, wicemarszałek województwa małopolskiego cytowany w komunikacie prasowym.
– Zwiększamy możliwości kolei w aglomeracjach. Również w Małopolsce chcemy dobrze planować rozwój linii kolejowej. Współpraca z Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego pozwoli dobrze określić potrzeby i kierunki inwestycji, by mieszkańcy Małopolski mogli liczyć na szybką, bezpieczną i punktualną komunikację kolejową – dodaje Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Jak podkreśla PLK, wykonawcy studium przeprowadzą dokładne badania ruchu kolejowego, a także symulację jego rozwoju. Przy współpracy z samorządowcami określone będą najważniejsze inwestycje kolejowe w regionie. Specjaliści sprawdzą możliwość i opłacalność m.in. budowy dodatkowych torów z Krakowa do Batowic, Wieliczki, Kozłowa i Krzeszowic. Opracowanie dotyczyć będzie również budowy dodatkowych torów pomiędzy Podłężem a Tarnowem oraz Nowym Targiem a Zakopanem.
Przeanalizowane będą możliwości prowadzenia ruchu pociągów pasażerskich po liniach obwodowych w Krakowie, obecnie wykorzystywanych przede wszystkim przez pociągi towarowe. Oceniona będzie możliwość budowy nowych linii kolejowych m.in. z Krakowa w kierunku Myślenic, Niepołomic i Olkusza, a także z Zastowa do Kazimierzy Wielkiej, oraz z Krakowa Lotnisko do Zabierzowa.
Jak już pisaliśmy, katalog opcji inwestycyjnych nie jest zamknięty. Na etapie konsultacji może on ulec modyfikacjom. Projekt będzie konsultowany m.in. z samorządem i spółką CPK. Realizację przewidziano na okres 1290 dni.