PKP PLK podpisała z firmą Skanska umowę na projekt i realizację rewitalizacji linii kolejowej nr 287 Nysa – Opole. Wartość umowy wynosi 122,5 mln zł netto.
Ponad pół roku temu PKP PLK
ogłosiły przetarg na wybór wykonawcy (w formule projektuj i buduj) przebudowy 45-kilometrowego odcinka z Nysy do Opola. Ostatecznie wygrała go firma Skanska, która dziś (28 marca) podpisała umowę z PKP PLK.
Prace na linii planowane są już w maju. Jak informuje PKP PLK, pociągi pomiędzy Nysą a Opolem będą kursowały, lecz w kolejnych fazach inwestycji, na poszczególnych odcinkach, będzie wprowadzana zastępcza komunikacja autobusowa. Prace zostaną zakończone w pierwszej połowie 2020 r.
– Dzięki podpisanej dziś umowie mieszkańcy Opolszczyzny będą mogli podróżować szybciej, bezpieczniej i wygodniej. Rewitalizacja trasy Nysa – Opole wpisuje się w cele Krajowego Programu Kolejowego, czyli poprawę ruchu kolejowego, podniesienie standardu podróży na trasach regionalnych i lepsze połączenie z głównymi liniami – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.
Cele inwestycji
Rewitalizacja obejmie 48 km linii. Celem jest większa płynność i przepustowość trasy. Pociągi pasażerskie po naprawie pojadą z prędkością 120 km/h, a towarowe 100 km/h. Przebudowane jezdnie i nowe urządzenia rogatkowe zwiększą poziom bezpieczeństwa na 59 przejazdach kolejowo-drogowych. Odnowione będą obiekty inżynieryjne (w tym 6 mostów i 2 wiadukty).
Jak informuje PLK, w efekcie realizacji inwestycji prawie o połowę skróci się czas przejazdu z Nysy do Opola. Inwestycja zwiększy także komfort obsługi pasażerów na 2 stacjach – Szydłów i Łambinowice oraz 9 przystankach: Chmielowice, Komprachcice, Tułowice Niemodlińskie, Sowin, Budziszowice, Jasienica Dolna, Mańkowice, Kubice, Wyszków Śląski. Powstaną 2 nowe przystanki – w Nysie i Goszczowicach. Nowe perony będą wyposażone w wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz lepiej oświetlone. Dla osób z ograniczoną mobilnością będą odpowiednio przygotowane dojścia.
Zabrakło pieniędzy na resztęRewitalizacja linii kolejowej nr 287 będzie dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego. Urzędnicy
planowali także rewitalizację linii z Nysy do Brzegu oraz z Opola do Kluczborka. Niedawno okazało się jednak, że
pieniędzy starczy tylko na projektowanie. O pozostałych projektach PLK realizowanych w województwie opolskim
można przeczytać tutaj.