PKP PLK podpisały umowę z Grupą Fewaterm na projekt i wykonanie przebudowy stacji Legnica. Prace mają się zakończyć do końca lutego 2020 roku.
PKP PLK musiała dwukrotnie prowadzić przetarg na przebudowę stacji Legnica. Za pierwszym razem nie udało się wyłonić wykonawcy remontu, ponieważ kosztorys został znacznie przekroczony. Tak było również po ponownym ogłoszeniu przetargu.
Pisaliśmy o tym tutaj.
Ostatecznie PKP PLK zdecydowała się podnieść budżet inwestycji i podpisać umowę z Grupą Fewaterm za 26,42 mln zł netto. Zadanie „Dostosowanie stacji Legnica do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się” jest finansowane z budżetu państwa.
Zakres prac
Jak informuje PKP PLK, na stacji Legnica przebudowane zostaną dwa główne perony nr 3 i nr 4. Windy (na czterech peronach) ułatwią dostęp podróżnym o ograniczonych możliwościach ruchowych oraz pasażerom z cięższych bagażem, z wózkami dziecięcymi lub rowerami. System oznakowania dotykowego (tzw. ścieżki dotykowe) na nowej nawierzchni peronów ułatwi przejście osobom niedowidzącym. Będzie nowe oświetlenie i nagłośnienie oraz ławki, tablice informacyjne. Odnowione zostaną pomieszczenia dawnych posterunków dyżurnych ruchu (na peronach nr 3 i 4). Wszystkie elementy małej architektury, wraz z nowymi zegarami, zaplanowano w stylistyce historycznego charakteru legnickiej stacji.
Przebudowa obejmie główne przejście tunelowe oraz schody. Renowacje przejdą kute balustrady. Zamontowane będzie nowe oświetlenie. Zostanie wykonane odwodnienie i izolacja. Z przejścia (naprzeciw schodów) będą wejścia do wind. Wygląd szybów windowych oraz innych elementów stacji zostanie uzgodniony z wojewódzkim konserwatorem zabytków.
Hala wielka jak boiskoRemont wielkiej hali peronowej będzie dużym przedsięwzięciem. To obiekt większy od powierzchni boiska piłkarskiego, wysoki na 20 m, o dług. 120 m, szer. blisko 60 m. Stalowa konstrukcja przejdzie gruntowaną renowację, będzie wzmocniona i zabezpieczona powłoką antykorozyjną. Wymienione zostaną pokrycia z blachy, uzupełnione przeszklenia, zainstalowane nowe rynny. Zaplanowano odtworzenie świetlika dachowego w oparciu o dostępne materiały archiwalne. Zostanie wymieniona instalacja elektryczna i lampy.
Zakres przebudowy legnickiej stacji obejmie również tory i sieć trakcyjną obok modernizowanych peronów. Ponadto przewidziano wymianę sieci wodnokanalizacyjnej. – PKP Polskie Linie Kolejowe konsekwentnie zwiększają standard obsługi podróżnych na stacjach i przystankach. Chcemy, by każdy pasażer, bez względu na wiek i możliwości ruchowe, miał zapewniony dogodny dostęp do kolei. Modernizowane obiekty wyposażamy w windy lub pochylnie – komentuje Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.