Spółka Cargotor z grupy PKP Cargo i Systra podpisały umowę na studium wykonalności i projekt budowlany dla przebudowy Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze. Najważniejsze cele projektu to sprawniejszy transport towarów oraz znaczna poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Cargotor to polski zarządca infrastruktury kolejowej, który wchodzi w skład Grupy PKP Cargo. W gestii spółki jest przede wszystkim zarząd nad zasadniczą częścią rejonu przeładunkowego Małaszewicze, na którą składa się około 170 km torów ze stacjami: Raniewo, Chotyłów, Małaszewicze Centralne, Małaszewicze Południowe, Kobylany, Bór, Zaborze, Wólka, Podsędków. To rejon o międzynarodowym znaczeniu gospodarczym, gdyż znajduje się blisko granicy z Białorusią. Tutaj można obejrzeć naszą
relację z Małaszewicz.
O postępowaniu przetargowym na opracowanie studium wykonalności i projektu budowlanego dla modernizacji infrastruktury kolejowej w rejonie przeładunkowym Małaszewicze
pisaliśmy tutaj. Najtańsza była oferta od konsorcjum warszawskiego TPF oraz hiszpańskiego Getinsa-Payma. Ostatecznie Cargotor wybrał jednak drugą pod względem ceny ofertę – od francuskiej Systry – i to z nią podpisał umowę o wartości ponad 6 milionów złotych.
– To dla nas priorytetowe przedsięwzięcie w przeciągu najbliższych kilku lat. Projekt, z którym wiążemy wielkie nadzieje – powiedział Jacek Rutkowski, prezes Cargotoru. – Rejon Przeładunkowy Małaszewicze jest kluczowym miejscem na logistycznej mapie Europy, szczególnie w ostatnim czasie, kiedy projekt Nowego Jedwabnego Szlaku przeszedł z fazy planowania do fazy faktycznej realizacji i niezwykle dynamicznie się rozwija. Modernizacja jest konieczna, aby czas transportu koleją z i do Azji był atrakcyjny – dodał.
– Umowa z Cargotorem jest drugim największym kontraktem podpisanym przez polski oddział Systra w tym roku. Dla nas będzie to bardzo wymagający, ale jednocześnie jeden z najciekawszych projektów realizowanych w ostatnich latach. Mamy nadzieję, że nasza praca realnie przyczyni się do wzrostu znaczenia Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze – podsumowała Małgorzata Nowakowska-Cicio, zastępca dyrektora Oddziału Systry w Polsce.
Projekt „Modernizacja infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze korytarza nr 8 linii towarowych na granicy UE z Białorusią”, dofinansowany zostanie ze środków Instrumentu „Łącząc Europę”. Poziom dofinansowania to 85%, a wykonawca ma 670 dni na wykonanie zadania.
Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo, zwraca uwagę, że obecnie większy problem niż przepustowość Małaszewicz, stanowić może niewystarczająca liczba wagonów do przewozu kontenerów. Piszemy o tym
w tym miejscu.