PKP PLK podpisała wartą 26 mln zł umowę na zaprojektowanie ponownej modernizacji magistrali E59 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Chałupki.
To nietypowa sytuacja – przygotowania do modernizacji PKP PLK rozpoczęły się... jeszcze
przed zakończeniem poprzedniej modernizacji, prowadzonej według wcześniejszych założeń. Zarządca infrastruktury tłumaczył to chęcią ujednolicenia standardów dla przewozów towarowych na najważniejszych magistralach, a także zwiększenia przepustowości.
Umowa po rozstrzygnięciu odwołań
W lipcu tego roku PKP PLK wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie modernizacji odcinka Kędzierzyn-Koźle – Chałupki. Złożyła ją firma BBF; umowę podpisano jednak dopiero teraz – jak tłumaczy Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK, najpierw musiały się zakończyć postępowania odwoławcze przed Krajową Izba Odwoławczą oraz obligatoryjna kontrola Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
Projekt obejmuje przygotowanie prac budowalnych, które rozpoczną się po znalezieniu finansowania. PKP PLK szuka środków m.in. w Funduszu CEF.
Jaki zakres drugiej modernizacji?
Jak informuje PKP PLK, na 54 km trasie planowana jest wymiana torów i sieci trakcyjnej, aby zwiększyć prędkości pociągów ze 120 do 160 km/h dla składów pasażerskich i do 120 km/h dla towarowych. Na tory będą mogły wyjechać dłuższe pociągi towarowe – do 750 m. Przebudowa obiektów inżynieryjnych umożliwi też przejazdy cięższym składom.
Dostęp do kolei ma zwiększyć budowa nowych przystanków: Racibórz Ostróg i Racibórz Fabryczny. Na podstawie projektu możliwa będzie przebudowa stacji Kędzierzyn-Koźle, Racibórz i Chałupki. Perony mają być dostosowane do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Zakończenie prac projektowych planowane jest w II kwartale 2024 r.