PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Miasto i Gmina Serock podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej budowy nowej linii kolejowej łączącej Przasnysz, Pułtusk i Serock z Warszawą. To druga podpisana umowa w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 r. Projekt jest drogi i kontrowersyjny.
Jak informuje w komunikacie prasowym PKP PLK, umowa przewiduje przygotowanie dokumentacji projektowej oraz wykup gruntów pod nową około 73 km, jednotorową zelektryfikowaną linię. Trasa ma zapewnić wygodną komunikację mieszkańcom Północnego Mazowsza ze stolicą.
– Nowe połączenie umożliwi szybki dojazd do miejscowości wypoczynkowych – Serocka nad Jeziorem Zegrzyńskim czy Pułtuska. Czas przejazdu pociągiem np. między Warszawą a Przasnyszem szacowany jest na ok. godzinę i 15 minut. Pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 160 km/h. Kolej zyska dodatkowe znaczenie jako ekologiczny środek transportu – czytamy w komunikacie PKP Polskich Linii Kolejowych. Na nowej linii ma być 12 przystanków i stacji. Powstaną m.in. w Przasnyszu, Makowie Mazowieckim, Pułtusku i Serocku.
Szacowany koszt inwestycji ma być bardzo wysoki i wynosić nawet około 1,7 mld złotych. Za tą kwotę powstanie linia, po której pojedziemy 120 km/h, prawdopodobnie o znikomym znaczeniu dla transportu towarów. Ponadto, niemal wszyscy samorządowcy z miast na trasie kolei, chcą oddalenia stacji na linii od miejscowości, co bardzo źle wpłynie na potoki pasażerskie. Zachęcamy do lektury artykułu
„Mazowieckie samorządy chcą budować kolej, ale nie wiedzą po co” Jakuba Madrjasa na ten temat. O dofinansowaniu urzędu marszałkowskiego Mazowsza dla projektu
piszemy tutaj.Jak dodaje PKP PLK, w ramach Programu Kolej Plus, do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje, zgłoszone przez samorządy z jedenastu województw: siedem w województwie śląskim, pięć w województwie lubelskim i wielkopolskim, cztery w województwie małopolskim oraz mazowieckim, trzy w województwie dolnośląskim, dwa w województwie łódzkim, jeden w województwie lubuskim, opolskim, podlaskim, świętokrzyskim. Wybrane do realizacji projekty obejmują łącznie 34 wskazane przez wnioskodawców miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia wymagają usprawnienia.