PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę wartą prawie 5 mln zł na przygotowanie dokumentacji do realizacji inwestycji na stacji Krzyż.
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z firmą Egis Poland Sp. z o.o. na przygotowanie dokumentacji dla zadania „Dostosowanie stacji Krzyż do parametrów sieci bazowej TEN-T”. Projekt, warty ponad 4,9 mln zł (netto) realizowany ze środków własnych spółki będzie gotowy do końca 2023 r.
Wykonawca ten został wybrany w przetargu niemal pół roku temu.
Kluczowa stacja w regionie
Stacja kolejowa Krzyż w Krzyżu Wielkopolskim znajduje się przy granicy województwa wielkopolskiego z lubuskim i zachodniopomorskim. Stacja powstała w połowie XIX w. Jest ważnym węzłem przesiadkowym. Tu przebiegają linie Poznań – Szczecin (nr 351), Tczew – Kostrzyn (nr 203) i niewykorzystywana aktualnie trasa Wałcz – Krzyż (nr 412). W ciągu doby stacja w Krzyżu obsługuje ok. 60 pociągów w stronę Poznania, Szczecina, Piły i Gorzowa Wielkopolskiego. Stacji
nie objęła prowadzona właśnie modernizacja magistrali E59.
Umowa obejmuje opracowanie dokumentacji kompleksowej modernizacji stacji Krzyż i wskazanie konkretnych zmian. – Podpisana umowa na dokumentację przygotowuje przebudowę węzłowej stacji w Krzyżu Wielkopolskim. Dla podróżnych efektem planowanych prac będzie komfortowy dostęp do pociągów dalekobieżnych i regionalnych, zwiększy się także bezpieczeństwo i sprawność przewozów kolejowych. PKP Polskie Linie Kolejowe dążą do wzmocnienia roli kolei jako ekologicznego i atrakcyjnego transportu – powiedział Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych cytowany w komunikacie.
Zakres planowanej przebudowy
Jak informuje PLK, na stacji Krzyż planowana jest przebudowa wszystkich czterech peronów. Uwzględniono budowę przejścia podziemnego, które zastąpi kładkę. Dla podróżnych mającym trudności z poruszaniem się będą windami. Na wyższych – ułatwionych dostęp do pociągów peronach, przewidziano wiaty i ławki. Dobrą orientacje w podróży zapewnić ma system dynamicznej informacji pasażerskiej – elektroniczne wyświetlacze i infokioski. Bezpieczeństwo zwiększy jasne oświetlenie LED i monitoring. Z myślą o potrzebach osób niewidomych przygotowana zostanie antypoślizgowa nawierzchnia z wypukłą fakturą, a także nakładki w języku Braille’a.
Sprawniejsze przewozy umożliwią nowe urządzenia i tory. Bezstykowo połączone szyny ograniczą hałas i drgania. Projekt obejmie montaż nowych urządzeń sterowania. Wymiana m.in. rozjazdów i torów pozwoli na obsługę większej liczby pociągów na stacji Krzyż. Zapewniona będzie możliwość uruchomienia większej liczby połączeń, a to oznacza przygotowanie lepszej oferty przewozowej. Korzystnie zmienią się warunki do rozwoju przewozów towarowych – najbardziej ekologicznego rodzaju transportu. Stacji zostanie przystosowana do przejazdu dłuższych, 750 m, i cięższych składów, z naciskiem do 221 kN/oś.
Przygotowywana dokumentacja uwzględni przebudowę torów także poza stacją na liniach przechodzących przez Krzyż Wielkopolski - łącznie prawie 12 km. Zwiększy to efekty realizowanej już inwestycji na linii Poznań – Szczecin, która nie obejmuje stacji Krzyż. W przyszłości umożliwi to sprawną modernizację trasy Tczew – Kostrzyn. Przewidziano zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h. Sprawniejszy przewóz ładunków zapewni planowana budowa łącznic. Takie rozwiązanie umożliwi przejazdy pociągów towarowych relacji Poznań – Szczecin i Tczew – Kostrzyn bez wjazdu na stację. Dla bezpieczeństwa w projekcie zaplanowana zostanie przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych w pobliżu stacji. Kierowcy zyskają dodatkowe zabezpieczenia: sygnalizacje i rogatki - podaje PLK.