Po latach prób Koleje Mazowieckie podpisały umowę na budowę nowej bazy utrzymaniowej w Radomiu. Firma Intop ma teraz dwa lata na jej budowę.
Nowa baza utrzymaniowo-naprawcza Kolei Mazowieckich w Radomiu od lat była sztandarowym projektem Kolei Mazowieckich. Dotąd inwestycja
nie miała jednak szczęścia, ale udało się do niej powrócić. W końcu jednak na początku października został rozstrzygnięty przetarg na wyłonienie wykonawcy inwestycji w formule projektuj i buduj.
Najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka Intop Warszawa. Wartość kontraktu to blisko 75 milionów złotych brutto.
Nowe miejsca pracy i łatwiejsza eksploatacja
Na dzisiejszej uroczystości marszałek województwa Adam Struzik i wicemarszałek Rafał Rajkowski podkreślali, że problemem wpływającym na rozpoczęcie inwestycji był brak woli politycznej rady miasta do przekazania działek pod jej budowę. Podkreślali, że baza zapewni stałe przychody podatkowe dla miasta oraz 50 specjalistycznych miejsc pracy.
Najważniejsze jest jednak utrzymanie taboru. Zakład początkowo będzie wykonywał przeglądy w poziomach utrzymania P1 – P2, a w przyszłości również w poziomie P3. W hali będą znajdowały się dwa kanały przeglądowo-naprawcze, dzięki czemu będzie możliwe jednoczesne wykonanie prac serwisowych minimum dwóch pojazdów kolejowych o długości nieprzekraczającej 99 metrów. W ciągu najbliższych czterech lat spółka
pozyska 16 nowych dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych planowanych do obsługi między innymi połączenia do Radomia.
Realizacja inwestycji ułatwi proces utrzymania pojazdów kolejowych Kolei Mazowieckich obsługujących relacje z Radomia do Skarżyska-Kamiennej, Warki, Drzewicy, Przysuchy i Dęblina. - Nowa baza w Radomiu umożliwi wykonywanie napraw na miejscu, bez konieczności przejazdu do Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru w Warszawie, Tłuszczu czy w Sochaczewie. To duża oszczędność czasu, która zdecydowanie wpłynie na większą efektywność eksploatacji pojazdów – podkreśla Robert Stępień, prezes Kolei Mazowieckich.
Wymagający kontrakt
Sławomir Krawczyk, dyrektor zarządzający Intop Warszawa podkreślał że to pierwsza umowa firmy z Kolejami Mazowieckimi. Sam kontrakt, podpisany w formule projektuj i buduj określił jako trudny i wymagający - ze względu m. in. na konieczność zaprojektowania, uzyskania niezbędnych pozwoleń oraz przeprowadzenie wielobranżowych robót w ciągu zaledwie 24 miesięcy. Prezes Kolei Mazowieckich Robert Stępień wyraził nadzieję, że już na wiosnę uda się wbić pierwszą łopatę pod budowę bazy.
W nowym zapleczu, poza budową hali przeglądowo-naprawczej planowana jest również budowa torów postojowych wraz z siecią trakcyjną, magazynu materiałów niebezpiecznych, pomieszczenia na odpady przemysłowe, a także budynku administracyjno-biurowego oraz myjni przejazdowej z systemem przeciwoblodzeniowym. Planowany czas realizacji inwestycji to 24 miesiące. Gwarancja jakości na wybudowaną bazę utrzymaniowo-naprawczą pojazdów kolejowych w Radomiu wraz z infrastrukturą kolejową wynosi 8 lat.