PKP PLK podpisały umowę na wykonanie projektu i modernizacji linii 28 między Zegrzem nad Zalewem Zegrzyńskim a Wieliszewem na Mazowszu. Prace w formule „projektuj i buduj” zrealizuje firma Gór-Tor z konsorcjantem.
Przetarg na modernizację 3,4-kilometrowego odcinka linii kolejowej 28
rozpisano jesienią 2019 roku. Zgłosiło się do niego aż 9 wykonawców, jednak wszystkie oferty przekroczyły zakładany przez PKP PLK kosztorys. Ostatecznie wybrano ofertę najtańszą, którą przedstawiło konsorcjum Gór-Tor i PIB Kopacki, wartą 55,7 mln zł brutto. To bardzo dużo jak na modernizację niespełna 4-kilometrowego odcinka torów, ale warto pamiętać, że chodzi tu także o projekt budowy a także o elektryfikację całego odcinka, która pozwoli w czwartym kwartale 2022 roku dojechać pociągom warszawskiej SKM do Zegrza.
- Po latach przywracamy połączenia pasażerskie z Warszawy do Zegrza, ograniczamy w kolejnym regionie wykluczenie komunikacyjne. Inwestycja wpisuje się w założenia Master Planu dla Warszawy. To kolejna trasa, która zwiększy możliwości podróży w aglomeracji warszawskiej. Podobne inwestycje są w innych województwach, m.in. w małopolskim, podkarpackim, zachodniopomorskim, dolnośląskim. Tworzymy w Polsce kolej dostępną, zapewniającą przewidywalne i bezpieczne podróże - mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
– Remontujemy prawie 4 kilometry linii kolejowej, która od 25 lat nie funkcjonuje w ruchu pasażerskim. Wykonawca ma od dzisiaj 29 miesięcy do dnia ukończenia i odbioru inwestycji – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. Pogratulował też liderowi konsorcjum – firmie Gór-Tor. Do tej pory była ona głównie podwykonawcą inwestycji kolejowych i po raz pierwszy wzięła udział samodzielnie w dużym przetargu. Od razu go wygrała.
Po relacji prac pociągi pasażerskie będą mogły pojechać z prędkością 80 km/h, przy parametrze 20 ton nacisku na oś. Planowana jest wymiana nawierzchni torowej na całej długości linii, budowa dwóch nowych rozjazdów i torów nr 2 i 10 w stacji Zegrze. Powstanie nowy przystanek z jednym peronem jednokrawędziowym o roboczej nazwie Wieliszew Osiedle (przy drodze krajowej 631), a także peron dwukrawędziowy w Zegrzu.