Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Jest umowa na modernizację Towarowej Obwodnicy Poznania

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
27-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
27-05-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Jest umowa na modernizację Towarowej Obwodnicy Poznania
fot. JR
PKP PLK podpisały właśnie umowę na modernizację tzw. Towarowej Obwodnicy Poznania. Zadanie, warte około 1,4 mld złotych, ma zostać zrealizowane do końca 2027 roku.

W ramach inwestycji powstaną nowe przystanki kolejowe w liczbie siedmiu, a ósmy zostanie zmodernizowany. Zostaną one wybudowane w okolicy ul. Starachowickiej (p.o. Poznań Zieliniec), przy ul. Gdyńskiej (p.o. Poznań Koziegłowy), w rejonie ul. Naramowickiej (p.o. Poznań Naramowice), przy kampusie uniwersyteckim w pobliżu ul. Stróżyńskiego (p.o. Poznań Piątkowo), przy ul. Sucholeskiej (p.o. Poznań Suchy Las), w rejonie ul. Folwarcznej (p.o. Poznań Franowo) i ul. Kobylepole (p.o. Poznań Kobylepole), a także w okolicy ul. Szumana w Nowej Wsi (p.o. Swarzędz Nowa Wieś). Lokalizację oraz wizualizację przystanków można zobaczyć tutaj.

Wszystkie przystanki zostaną przystosowane do potrzeb osób, które mają trudności z poruszaniem się. Dzięki pracom samorządu, w ramach innych projektów inwestycyjnych, przy peronach powstaną węzły przesiadkowe, co ułatwi podróże i dogodnie zintegruje transport kolejowy z systemem komunikacji w Poznaniu.

Zmiany w inwestycji

Obwodnica to około 70 km torów, które obecnie wykorzystywane są przede wszystkim do przewozu ładunków. Przebudowane będą m.in. tory i sieć trakcyjna, zamontowane zostaną nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, W ramach prac powstanie także m.in. nowa łącznica między Poznaniem Strzeszynem a Poznaniem Piątkowo, a długa na ok. 1 km estakada kolejowa nad Wartą zostanie wyremontowana. Więcej o całym przedsięwzięciu pisaliśmy tutaj.

W ostatnich miesiącach zostały wprowadzone istotne zmiany do pierwotnego projektu inwestycji, które umożliwią zwiększenie przepustowości i czasów przejazdu pociągów. Po modyfikacji układu torowego, m.in. wydłużeniu rozjazdów umożliwiających płynną zmianę toru jazdy oraz po zwiększeniu promieni łuków, możliwe będą przejazdy pociągów pasażerskich i towarowych z prędkością do 120 km/h, nawet kilkukrotnie wyższą niż obecnie (aktualnie prędkość na kolejowej obwodnicy Poznania, w zależności od odcinka, wynosi na 20-90 km/h). Zmiany zostały wprowadzone pod nadzorem ministra Malepszaka.

Szacuje się, że przejazd pociągów całą obwodową trasą (od Poznania Głównego przez m.in. Franowo, Koziegłowy, Piątkowo do Poznania Głównego), uwzględniając zatrzymanie się pociągów na wszystkich przystankach, zajmie ok. 50 min.

Bezpieczeństwo zapewni nowe Lokalne Centrum Sterowania, z którego dyżurni ruchu będą nadzorować przejazdy pociągów, a także modernizacja 18 przejazdów kolejowo-drogowych. Skrzyżowania torów z drogą zyskają nową nawierzchnię, a 14 z nich także nowe zabezpieczenia: sygnalizacje i rogatki.

Start budowy jeszcze w 2024 roku

Na przystosowanie towarowej obwodnicy Poznania do przejazdów pociągów pasażerskich PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczyły ok. 1,4 mld zł (netto) ze środków budżetowych. Inwestycję zrealizuje konsorcjum firm: Zakład Robót Komunikacyjnych DOM (lider), Alusta (partner) i Intop Warszawa (partner). Rozpoczęcie prac budowlanych będzie możliwe po przygotowaniu szczegółowych projektów wykonawczych, co spodziewane jest w III kw. br., a zakończenie wszystkich prac planowane jest obecnie do końca 2027 r.

Kolejową obwodnicę Poznania, umożliwiającą przejazdy wokół miasta, tworzą fragmenty linii kolejowych: 272 (Kluczbork – Poznań Główny), 352 (Swarzędz – Poznań Starołęka), 354 (Poznań Główny POD – Piła Główna), 394 (Poznań Krzesiny – Kobylnica), 395 (Zieliniec – Kiekrz), 853 (planowana do budowy w ramach zadania nowa łącznica Poznań Strzeszyn – Poznań Piątkowo). Obecnie obwodnica wykorzystywana jest głównie w ruchu pociągów towarowych. Aktualnie korzysta z niej ok. 40 składów w ciągu doby.

Miejskie pociągi z Poznania do... Poznania

Podczas podpisania umowy wiceminister Infrastruktury Piotr Malepszak zapowiedział, że zgodnie z aktualnymi planami województwa wielkopolskiego, po kolejowej obwodnicy miasta ma kursować 16 par pociągów w dobie, w relacji wokół miasta. 

W najbliższych dniach wrócimy do tematu kursowania pociągów po obwodnicy i tego, jak przełoży się to na przepustowość całego poznańskiego węzła kolejowego.  
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Malepszak: Towarowa Obwodnica Poznania idzie do realizacji

Infrastruktura

Malepszak: Towarowa Obwodnica Poznania idzie do realizacji

Jakub Rösler 08 marca 2024

8 ofert na modernizację towarowej obwodnicy Poznania

Infrastruktura

Drugie podejście do modernizacji towarowej obwodnicy Poznania

Infrastruktura

PLK unieważniła przetarg na kolejową obwodnicę Poznania

Infrastruktura

Zobacz również:

Malepszak: Towarowa Obwodnica Poznania idzie do realizacji

Infrastruktura

Malepszak: Towarowa Obwodnica Poznania idzie do realizacji

Jakub Rösler 08 marca 2024

8 ofert na modernizację towarowej obwodnicy Poznania

Infrastruktura

Drugie podejście do modernizacji towarowej obwodnicy Poznania

Infrastruktura

PLK unieważniła przetarg na kolejową obwodnicę Poznania

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5