PKP PLK podpisała z CTL Service umowę na rewitalizację linii nr 139 Katowice – Zwardoń na odcinku Żywiec – Węgierska Górka. W przetargu na wykonanie prac wszyscy wykonawcy przekroczyli kosztorys.
W styczniu PKP PLK
rozpisały przetarg na wykonanie rewitalizacji linii kolejowej nr 139 na szlaku Żywiec – Węgierska Górka w ramach projektu dotyczącego odcinka od stacji Czechowice-Dziedzice do granicy państwa (trwają już prace na linii
Bielsko-Biała Lipnik – Wilkowice Bystra). Cały projekt o wartości 200 mln zł jest finansowany z budżetu państwa.
Na
początku marca otwarto oferty – wpłynęło ich osiem, ale każda przekraczała kosztorys (36,9 mln zł). Najniższą cenę zaoferowała firma CTL Service (42,8 mln zł brutto) i to z tą firmą PKP PLK podpisała wczoraj (29 maja) umowę na przebudowę odcinka Żywiec – Węgierska Górka.
Zakres prac
Jak informuje PKP PLK, w ramach prac PLK przebudują perony na przystankach Radziechowy Wieprz, Cięcina Dolna i Cięcina. Perony będą wyższe, co ułatwi podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Zostaną wyposażone w wiaty, ławki i gabloty informacyjne. Będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Nowe oświetlenie peronów, dojść oraz oznakowanie przystanków osobowych zapewni większy komfort i bezpieczeństwo podróżnym.
Na 10 przejazdach kolejowo-drogowych wymieniona zostanie nawierzchnia. Na 3 z nich zostanie dodatkowo zainstalowana sygnalizacja świetlna. Przejazdy zostaną wyposażone w nowe oświetlenie i monitoring. Większy poziom bezpieczeństwa na odcinku Żywiec –Węgierska Górka zapewni także montaż nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
W ramach inwestycji wymienionych zostanie ok. 8 km torów i 9 km sieci trakcyjnej, a 21 obiektów inżynieryjnych będzie odremontowanych, w tym 7 mostów, m.in. nad rzeką Leśnianką i Sołą. Inwestycja na trasie Żywiec – Węgierska Górka umożliwi sprawniejsze i szybsze przejazdy pociągów. Po zakończeniu robót składy będą mogły jeździć nawet dwukrotnie szybciej do 100 km/h (obecnie 50-60 km/h) na części wyremontowanej trasy. Rozpoczęcie robót planowane jest w sierpniu 2018 r. natomiast zakończenie w czerwcu 2019 r. Tak duży i szeroki zakres robót będzie wymagał wprowadzenia zastępczej komunikacji autobusowej na odcinku Żywiec – Zwardoń od dnia 07.08.2018 r. do dnia 07.11.2018 r.
Trwają prace na odcinku Bielsko-Biała Lipnik – Wilkowice BystraPLK informuje, że wykonawca odcinka Bielsko-Biała Lipnik – Wilkowice Bystra linii 139 wymienił m.in. tory na tym odcinku prac, rozjazdy w stacji Bielsko-Biała Leszczyny. Przebudowano kompleksowo sieć trakcyjną. Zakończono też roboty związane z przebudową peronów na stacjach: Bielsko-Biała Leszczyny, Wilkowice Bystra (peron 2) oraz na przystankach osobowych: Bielsko-Biała Lipnik (peron 2) i Bielsko-Biała Mikuszowice (peron 2). Na dwóch przejazdach kolejowo-drogowych została wymieniona nawierzchnia drogowa, a na czterech montowane są nowe urządzenia sygnalizacji przejazdowej.
Zakończono też remont 25 obiektów inżynieryjnych, w tym m.in. wiaduktów i mostów. Efektem prac będzie podniesienie prędkości do 120 km/h dla pociągów pasażerskich i do 100 km/h dla pociągów towarowych. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych oraz komfort obsługi podróżnych. Zakończenie robót na odcinku Bielsko-Biała Lipnik – Wilkowice Bystra planowane jest w październiku 2018 r.
Inwestycja na odcinku Żywiec – Węgierska Górka w liczbach:
– 8,3 km toru,
– 9 km sieci trakcyjnej,
– 3 perony,
– 21 obiektów inżynieryjnych,
– 10 przejazdów kolejowo-drogowych.