ZUE podpisała z PKP PLK umowę na projekt i budowę łącznicy w Chabówce oraz prace na odcinku linii kolejowej nr 99 Chabówka – Zakopane. Prace pochłoną ponad 400 mln złotych i mają skrócić czas jazdy pociągów między Chabówką a Zakopanem o ok. 30 minut.
Wartość umowy wynosi 330 mln zł netto (406 mln zł brutto). Termin realizacji zadania to 42 miesiące od dnia rozpoczęcia prac. Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji projektowej oraz realizacja robót budowlanych dla linii kolejowej nr 99 Chabówka – Zakopane oraz łącznicy w Chabówce. Umowa obejmuje m.in. wykonanie robót branży konstrukcyjnej, inżynieryjnej, budowalnej, torowej, elektrycznej, teletechnicznej i geologicznej. Warto przypomnieć, że pierwotnie PKP PLK unieważniła przetarg, ale
ZUE skutecznie odwołało się od tej decyzji, co zaowocowało szybszym podpisaniem umowy.
Głównym celem przebudowy jest zniesienie ograniczeń prędkości: dla odcinka linii kolejowej nr 99 z Chabówki do Zakopanego projektowane prędkości maksymalne mają wynieść dla pociągów pasażerskich 120 km/h, a dla pociągów towarowych 80 km/h. Dla łącznicy w Chabówce prędkość maksymalna pociągów pasażerskich ma wynosić 70 km/h.
Będzie nowy przystanek
Zakres prac na linii Chabówka – Zakopane zakłada m.in. wymianę ponad 44 km torów, przebudowę 12 stacji i przystanków oraz 107 obiektów inżynieryjnych (tym 18 mostów i 5 wiaduktów), a także wymianę urządzeń sterowania ruchem. Na trasie znajdą się 62 zmodernizowane skrzyżowania dróg z torami. Na 23 przejazdach kolejowo-drogowych, m.in. w Chabówce, Rokicinach Podhalańskich, Rabie Wyżnej, Sieniawie, Lasku, Nowym Targu, Szaflarach, Zakopanem zamontowane będą dodatkowe urządzenia zabezpieczające.
W ramach inwestycji PLK wybudują dodatkowy przystanek w Chabówce. Na stacjach: Raba Wyżna, Sieniawa, Lasek, Szaflary, Biały Dunajec, Nowy Targ, Poronin, Zakopane oraz przystankach: Chabówka, Rokiciny Podhalańskie, Pyzówka, Szaflary Wieś pojawi się nowe oznakowanie i ułatwienia dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Perony będą wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie, system informacji pasażerskiej. Będzie też przebudowa kładki dla pieszych w Nowym Targu.
W sumie miliard na kolejową „Zakopiankę”
Budowa łącznicy kolejowej w Chabówce spowoduje, że pociągi nie będą musiały zmieniać kierunku jazdy. Skutkiem tego będzie skrócenie czasu przejazdu pociągów z Chabówki do Zakopanego o około 30 minut (czyli do około 25 minut z 55 minut obecnie). Podobny efekt uzyskano dzięki oddaniu w ubiegłym roku łącznic
w Suchej Beskidzkiej oraz
w Krakowie.
Inwestycja na linii Chabówka – Zakopane jest częścią większego projektu „Prace na liniach do Zakopanego nr 97, 98 ,99, na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane” o wartości ponad 930 mln zł, finansowanego ze środków budżetowych. Mieści się w nim m.in.
realizowana już umowa na linii Skawina – Sucha Beskidzka (linia kolejowa nr 97) za ponad 192 mln zł. Po zakończeniu wszystkich prac w 2023 r. czas podróży z Krakowa do Zakopanego skróci się o blisko godzinę – z 3 godzin obecnie do 2 godzin 15 minut.
ZUE z portfelem na 2,4 miliarda
– Naszym celem jest spójna i nowoczesna sieć kolejowa: kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna. Łączymy Polskę dzięki modernizacji istniejących i budowie nowych tras kolejowych i drogowych – powiedział podczas uroczystości podpisania umowy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, cytowany przez służby prasowe ministerstwa.
– PKP Polskie Linie Kolejowe, dzięki inwestycjom z Krajowego Programu Kolejowego na trasie Kraków – Zakopane, zwiększają dobre oferty podróży na Podhalu, w województwie małopolskim oraz między regionami Polski. Do korzystania z kolei wkrótce zachęcą wygodne, dostępne dla wszystkich przystanki i stacje m.in. na odcinku Chabówka – Zakopane – dodał prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
– Projekt modernizacji linii Chabówka – Zakopane to kolejna istotna umowa z PKP PLK w segmencie infrastruktury kolejowej, w której pozycja Grupy ZUE jest bardzo silna. Po jej podpisaniu wartość naszego portfela zamówień wynosi ok. 2,4 mld zł, będziemy także kontynuować rozbudowę naszego backlogu. Perspektywy rynkowe na kolei oceniam pozytywnie – w 2018 roku i latach kolejnych PKP PLK planowuje zrealizować prace na rekordowym poziomie – powiedział z kolei Wiesław Nowak, prezes ZUE.