PKP PLK podpisała dziś z Bomberdier ZWUS umowę na montaż systemu sterowania ruchem ERTMS/ETCS p 2 na odcinku Warszawa Rembertów - Białystok. Kontrakt jest wart 98 mln zł, z tym że montaż systemu na odcinku Sadowne - Białystok, zapisano w opcji.
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały dziś (28 sierpnia 2019 r.) umowę z firmą Bombardier Transportation (ZWUS) Polska na projekt i budowę systemu ERTMS/ETCS na linii E75 na odcinku Warszawa Rembertów - Białystok. Wykonawca ma wykonać pełną dokumentację robót budowlanych oraz uzyskać wszystkie niezbędne pozwolenia na użytkowanie. Zakres podstawowy o wartości ok. 64,4 mln złotych netto obejmuje realizację części zadania inwestycyjnego na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne. Na wykonanie robót przewidziano 44 miesiące. Zakres opcji o wartości ok. 33,8 mln złotych netto będzie obejmował realizację części zadania inwestycyjnego na odcinku Sadowne – Białystok, z planowanym terminem zakończenia umowy na koniec 2024 r.
To o tyle istotne, że odcinek Rail Baltiki pomiędzy Czyżewem a Białymstokiem
nie ma jeszcze wykonawcy, a prace na odcinku Sadowne - Czyżew
są znacząco opóźnione. Inwestycja
boryka się z szeregiem problemów i wciąż nie jest pewne, czy polska nie straci
przyznanych na nią środków z funduszu CEF.
Jak informuje PKP PLK, projekt przewiduje wyposażenie 176 km linii pomiędzy Warszawą Rembertowem a Białymstokiem w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Obejmie 12 stacji, które będą zarządzane z trzech lokalnych centrów sterowania w Tłuszczu, Małkini i Białymstoku.
Jak czytamy, dzięki systemowi ETCS, lokalizacja i prędkość pociągów będą na bieżąco weryfikowane m.in. dzięki tzw. eurobalisom, które przesyłają sygnały o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów na pulpit maszynisty. Dzięki temu kierujący pociągiem uzyska wszystkie dane niezbędne do bezpiecznego prowadzenia pociągu. System nie ogranicza się tylko do przekazywania bieżących danych. Reaguje także na zachowanie maszynisty i w przypadku zignorowania ostrzeżeń, automatycznie dostosuje prędkość pociągu do panujących warunków. Budowa łączności dla systemu ERTMS (GSM-R) realizowana jest na mocy
kontraktu z Nokią.
W uroczystości podpisania umowy wziął udział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. - Zabudowa na międzynarodowej trasie Rail Baltica, nowoczesnego systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 zapewni sprawniejsze połączenia pasażerskie i przewozy towarów w Polsce i w Europie. Inwestycja ma znaczenie zarówno dla podróży dalekobieżnych, jak i tych, codziennych w aglomeracji warszawskiej. Przełoży się na bezpieczeństwo, atrakcyjność i punktualność kolei – powiedział.