Województwo wielkopolskie dostało prawie 50 milionów złotych z Unii Europejskiej na zakup nowych pociągów. Umowę o dofinansowanie podpisano 13 kwietnia.
Dofinansowanie unijne w kwocie 48,8 milionów złotych pochodzi z programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość całej inwestycji to 120 milionów złotych. To efekt wygranego konkursu projektów, o czym
informowaliśmy szeroko w tym miejscu.
Pociągi dla aglomeracji poznańskiej
Za te pieniądze województwo kupi pięć pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które będą kursować z Poznania do Kostrzyna i Wrześni oraz do Buku i Opalenicy. Będą mogły być również wykorzystywane na innych odcinkach: Poznań – Oborniki – Rogoźno, Poznań – Szamotuły – Wronki, Poznań – Mosina – Czempiń, Poznań – Pobiedziska – Gniezno.
Jak informuje CUPT, pociągi będą poruszać się z prędkością do 160 km/h i zostaną przystosowane do potrzeb osób mających problemy z poruszaniem się. W każdym pojeździe znajdzie się minimum 240 miejsc siedzących, toalety,klimatyzacja, Wi-Fi, system dynamicznej informacji pasażerskiej, monitoring, miejsca dla niepełnosprawnych i do przewozu rowerów, pętle indukcyjne dla osób słabosłyszących, defibrylatory itp.
Pojazdy będą też gotowe do zainstalowania systemu Poznańskiej Karty Aglomeracyjnej (PEKA). Województwo wielkopolskie planuje ogłosić w II kwartale przetarg, w którym wybierze producenta pociągów. Termin dostawy zostanie ustalony z wybranym wykonawcą. Na wykonanie zadania przewidziano maksymalnie 18 miesięcy od daty podpisania umowy ze zwycięzcą przetargu.
Pieniądze są już pewne
- Umowa o dofinansowanie potwierdza, że pieniądze unijne na tę inwestycję są już pewne – powiedział wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik. - Dla Wielkopolski, dla wielkopolskiej infrastruktury kolejowej, to znaczące wsparcie finansowe, które przerodzi się w poprawę jakości taboru kolejowego, a w rezultacie wpłynie na komfort i bezpieczeństwo podróżnych. Dla mnie to wielka radość, że nasze województwo jest beneficjentem tak ważnych projektów, w których partycypuje rząd. Myślę, że ta informacja jest priorytetowa dla tak naprawdę bezpośrednich beneficjentów, czyli pasażerów na trasie z Opalenicy przez Poznań do Wrześni”– ocenił wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann.
- Celem inwestycji jest przede wszystkim poprawa jakości i dostępności transportu publicznego organizowanego przez samorząd województwa wielkopolskiego, w tym także bezpieczeństwa pasażerów kolei - podkreślił Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Wielkopolska korzysta z funduszy unijnych na infrastrukturę i środowisko Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 to 115,3 miliarda złotych (przeliczone z euro według kursu Europejskiego Banku Centralnego z kwietnia 2018 roku) z Unii Europejskiej na najważniejsze w kraju inwestycje w transport, energetykę, ochronę środowiska, kulturę i służbę zdrowia. 74,1 miliarda złotych zostało już podzielone, z czego 5,4 miliarda trafiło do województwa wielkopolskiego na 147 inwestycji. Najwięcej zainwestowano w transport. Ze wsparciem z Programu Infrastruktura i Środowisko w województwie wielkopolskim realizowanych jest 15 inwestycji transportowych, na które przeznaczono 2,94 miliarda złotych z funduszy unijnych. To między innymi budowa drogi ekspresowej S5 z Mielna do Gniezna oraz z Poznania do Kaczkowa czy budowa obwodnic Ostrowa Wielkopolskiego i Jarocina, które zostały już oddane do użytkowania.